Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1072 ggr
Solvindochvatten
2017-04-02 10:53

Vingproblem?

Hej! Min ena fågel verkar ha lite problem med vingfjädrarna på den vänstra vingen. 🤔 Jag har haft honom i lite mer än ett år, och redan under hans första månader så tappade han en vinge som hade växt ut lite "böjd" och dessutom var för stor i vingpennan - det var som om det var två fjädrar i en vingpenna. Till följd av det var den lite blodig i ändan, antar att den måste ha varit obekväm på grund av sin storlek och svårt att få ut.😢 Även denna var på hans vänstra vinge. Sedan gick det runt åtta månader utan några problem, alla fjädrar på båda vingar växte ut som de skulle. Däremot tappade han under den här tiden en fjäder till som var om om det var två fjädrar i en vingpenna, som till följd av detta hade pyttelite blod längst ut. 

Under de senaste två månaderna har han däremot tappat några av fjädrarna på vänstervingen, medan han har kvar i princip alla på högervingen. Just nu har han endast tre långa fjädrar på vänster sida, även fast det syns att han har fler på gång när han sträcker ut vingen. Har väntat en månad för att ge de nya fjädrarna lite tid att växa ut, men han har fortfarande mycket färre fjädrar på vänster vinge än på höger. Alla de fjädrar han tappat på vänster under dom här två månaderna har sett helt normala ut. Bor dessutom i samma rum som fåglarna, så är med dom hela eftermiddagen, natten och morgonen men har inte sett honom plocka sig någon gång. Ifall han eventuellt skulle plocka sig på vänstra vingen (vilket jag inte sett något av) skulle det även vara enda stället han plockar sig på, resten av fjäderdräkten är helt som den ska vara. Han är dessutom väldigt glad, har stor bur, kompis, friflygning och balanserad kost så det känns inte som han är i "riskzonen" för plockning. 😕Jag har dessutom varit med när många av hans vingfjädrar fallit ut, och då är det som han putsat dom som vanligt och sedan faller de ut exempelvis när han flyger. 

Planerar att gå till veterinären då det inte verkar som han bara vingruggat och behövde en månad för att få nya vingfjädrar, men tänkte ändå höra om det är någon som har en aning om vad det kan vara? Kan det vara så att han, med tanke på de tidigare "för stora" vingpennorna, har någon form av deformering på vingen som gör det svårt för fjädrarna att växa ut (trots att han som sagt haft perioder då båda vingarna sett perfekta ut)? Någon som har haft liknande upplevelser? 

Tack på förhand! 😃

Annons:
JohannaN
2017-04-02 13:22
#1

Hum, en tanke är att han är lite sen i ruggningen på ena vingen, den andra att han någon form av defekt på den vänstra som gör att det växer ut två fjäderpennor🙂Mitt tips är att kolla upp honom hos en fågelkunnig veterinär, kan ju hända att han skadat en penna och då haft svårt att få ut en ny🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Solvindochvatten
2017-04-02 13:30
#2

Ok! Får hoppas att det bara är en sen ruggning 🙂

Upp till toppen
Annons: