Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 804 ggr
Dulcia7
2/24/17, 8:29 PM

Ska dunens mat stå framme hela tiden ?

Har låtit mina undulater ha tillgång till mat (Pellets och frön) hela dagar. Färsk mat (grönsaker m.m) har fått stå framme ett par timmar sedan har jag tagit bort det.

Tycker att några av mina dun har blivit så runda och nu undrar jag om jag ska begränsa deras tillgång till mat ? Hur ska man göra med detta ?

Tacksam för svar !

Annons:
JohannaN
2/25/17, 9:40 AM
#1

jag vet att tipset från Roslagstull Djurklinik har dom gett ut rådet när det kommer till undulater att ge två teskedar per fågel och mål mat, både vad gäller pellets och frön🙂det du skall tänka på är att kolhydrater är värre för fåglarna när det kommer till övervikt och fettma, så det är kolhydraterna man skall ha extra koll på och ge sådant som har lite kolhydrater🙂

Så som du gör och tar bort maten till dom är ju super, men grönsaker och annat är ju bra att dom får ha framme, i övrigt är det alltid så att man får hitta den lösning som passar just för en själv och sina fåglar🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Dulcia7
2/25/17, 5:38 PM
#2

Tack för svar JohannaN ! Kanske jag ska begränsa tiden jag har framme kolhydrater och inte låta det stå framme hela tiden. Problemet är att det bara är två av mina undulater som är överviktiga. Hur får jag ned just dem i vikt ? Min flock består av 6 stycken dun. Men kanske det är bra för hela flocken att jag ändrar en del på mattillgången. Ja, får börja servera dem mer grönsaker och låta det stå framme längre stunder.

mossatossa
3/18/17, 12:52 AM
#3

Det är inte kolhydrater som får en att gå upp i vikt utan kalorier, du får mata fåglarna med mat som har lågt värde av kalorier (men samtidigt inte ha för lågt för man vill ju att fågeln ska få tillräckligt med energi för att må bra och vara hälsosam)

Grönsaker är helt klart det bästa du kan ge dom, men låt det bara inte stå framme för länge för bakterier kan börja bildas och bli dåligt

Det är också jätte bra du ger dom pellets, försök att minska antalet frön du ger dom och öka pellets (om du är säker på att dom alla äter pellets, annars är det bra att börja få dom vana att äta pellets som en bas till deras diet först), det är fröna som har det högsta antalet kalorier i sig

Det är bra att ha pellets alltid framme till dom, och sen ge måltiderna med grönsakerna när det är dags, ta inte bort fröna och pellets helt från deras bur för det kan kanske göra dom stressade, det är ingen fara för undulater brukar äta när dom är hungriga (inte som  t.ex. katter eller hundar som äter även när dom är mätta)

Kom ihåg att, om det går, väga dom som du känner är överviktiga med jämna mellanrum

Har ingen aning hur aktiva dina fåglar är men ett annat tips är att dom får motion, dom kan få det genom att klättra, leka, flyga… putsa sig till och med, bara dom håller igång (och får sin egen vila såklart)

Ursäkta för det långa svaret :x

Dulcia7
3/18/17, 3:58 PM
#4

Tusen tack mossatossa för ditt utmärkta svar ! Fick fina råd av dig !!😃

Upp till toppen
Annons: