Annons:
Etikettmiljöberikning
Läst 2940 ggr
hannah111
2017-02-20 19:20

Flyga fritt på dagen?

Jag har två undulater, en kille som jag har haft länge som tyvärr har fel med bröstkorgen och inte kan flyga pga av detta, och en hona som jag fick igår. Jag tänkte bara fråga om man redan nu ska låta henne flyga runt i rummet lite, eller om man ska vänta tills hon blir van i den nya omgivningen? Kan man ha burdörren öppen på dagen när jag inte är hemma, eller är det en för stor risk? Jag är borta ganska länge på dagen (ungefär 9-10 h då jag går i skolan en bit från mitt hem), och det är just därför jag skulle vela ha det öppet så lilla Luna får röra lite på sig. Tänkte att det kanske är lite farligt om hon skulle fastna någonstans, eller hitta någon sladd som hon biter på osv osv…?

Annons:
spacebirds
2017-02-20 22:12
#1

om du ser till att fågelsäkra rummet borde det inte vara några problem! Jag har iofs ett eget rum för mina fåglar så då blir det ju lite lättare, men om du ser till att ta bort alla onödiga och potentiellt farliga saker ur rummet, gardiner och sladdar och sånt, och sen kanske se till att vara hemma och kolla till dem i början! De är ju alla individer så jag vet ju såklart inte hur Luna reagerar men mina två husvana brukar inte ge sig på konstiga saker i rummet, har aldrig tuggat på sladdar eller sånt, så länge de har leksaker och aktivering så borde det inte vara någon fara! 

Har också två nya killar och själv släppte jag ut dem första gången bara några dagar efter att de kommit hem hit (öppnade burdörren alltså, det tog några dagar innan de faktiskt ville utanför buren!) . De får än bara vara ute när jag är hemma, för de bor inte i fågelrummet än men jag tycker absolut att du kan ge henne möjligheten att flyga ut ganska tidigt, utan att tvinga ut henne.  Oddsen är ganska stora att hon kommer att välja att hoppa tillbaka in i buren efter ett tag bara hon får lite tid!

hannah111
2017-02-21 20:40
#2

Släppte ut henne både igår och idag, hon flög dock inte lika mycket som jag trodde hon skulle. Hon kikade mest in området uppe på burtaket. Hon älskar min taklampa, där sätter hon sig och gungar/håller utkik :). När hon känner sig klar klättrar hon på sidan av buren. Jag har hjälpt henne in nu dem första gångerna, men hon lär väl säkert hitta in sen själv. Tycker lite synd om min andra lilla fågel, Jas. Han vill också så gärna flyga och hoppa runt i buren men han störtar bara ner på golvet. Han är ju lite annorlunda, han pratar inte så mycket och sitter för det mesta ihopkrupen eller äter. Men han får följa med på axeln när Luna får flyga i alla fall. Det här med gardiner osv, jag har två fönster i mitt rum som jag har "heltäckande gardiner" över (kommer inte på vad dem egentligen heter), men dem har inga hängande trådar eller sådant. Är det bättre att dra ner dem eller låta dem vara uppdragna? Tänker att hon kanske flyger in i fönstret och bryter nacken… Kan tyvärr inte så mycket om fåglar, blev liksom på en slump att jag fick Jas. Sedan köpte jag lilla Luna så han skulle få sällskap. Men tar jättegärna mot all information som går, vill att dem ska ha det så bra som möjligt, speciellt när jag är borta länge på dagarna.

spacebirds
2017-02-21 21:23
#3

om du har tid och ork kan du ju bygga (eller köpa) lite stegar och ställningar typ upp till burtaket och kanske till om Luna har något annat ställe hon brukar sitta på, så Jas kan ta sig dit ändå, har sett lite annat folk som gjort sådana lösningar när de haft fåglar som ej kunnat flyga. Tycker annars det låter som att det går bra, i början är det inte så konstigt om hon inte verkar jättesugen på att flyga runt massor, hon vill säkert bara kolla in läget först (mina satt högst uppe i min bokhylla och bara kollade runt i rummet i säkert en månad innan de började undersöka! haha).

är det inga fransar eller snören i gardinerna så kan de hänga kvar, som du säger är det inte bra alls om hon flyger in i fönstren så det är säkert bara bra om de är kvar! 

kolla runt lite här på sidan så finns det jättemycket bra information, och sen är det absolut bara att fråga om det är någonting du undrar eller vill ha hjälp med! Är själv absolut inte expert men har mycket erfarenhet och har läst på en hel del, och kan inte jag så är det säkert någon annan här som kan! 🙂

Upp till toppen
Annons: