Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 785 ggr
Dulcia7
2017-02-12 12:46

Kostfråga när min ork tryter

Ibland orkar jag inte riktigt att servera mina undulater annat än Harrissons pellets

och möjligen frön. Nu undrar jag om de kan ta skada av att de kanske inte så ofta serveras grönsaker ? Försöker göra det emellanåt åtminstone en gång i veckan.

Känner mig orolig för detta…..

Tacksam för svar !

Annons:
spacebirds
2017-02-12 21:34
#1

Jag är långt ifrån expert på ämnet, men har uppfattat det som att det inte finns någon som är; vi är ingen helt säker på vad de exakt ska äta, hur mycket pellets, hur illa frön är etc. Min veterinär på roslagstull påstod att pellets är en stabil grund, att det till och med var bra att jag gav så mycket pellets som jag gav (typ 50% vid den tiden) och Harrison's är ett bra märke, så jag tycker det låter helt ok för att vara en "lat" kost. (mina får också bara Harrison's pellets ibland!) har hört att för mycket pellets skulle vara dåligt, men som sagt, svårt att veta exakt vem som har rätt… Försök i alla fall att blötlägga och kanske grodda större delen av de frön du ger (typ blötlägg över natten bara!) så blir de lite nyttigare för dem! 

Ett seriöst tips är dock, för jag tror egentligen på det här med grönsaker, att du någon gång i veckan ser till att mixa eller skära upp en lite större portion grönsaker och nyttigt, och sen ställer in i kylen! Brukar själv skära upp paprika, zucchini, mixa blötlagda mungbönor och linser etc och låta stå i kylen till de dagar jag inte hinner eller orkar fixa färskt (det kan ju så klart bara stå i några dagar i kylen ändå, men bättre än ingenting liksom!)

Dulcia7
2017-02-13 07:44
#2

Tack spacebirds för ditt svar ! Jag brukar blötlägga fröna och nog bjuder jag mina dun på grönsaker också plus att jag kan koka ägg och blanda det med riven morot

plus även spenat. Men ibland blir det bara en pelletsperiod men inte så lång tid.

Jag ger även kalktillskott och vitaminpulver då och då.

spacebirds
2017-02-13 17:28
#3

Jag tycker att det låter bra, skulle verkligen inte oroa mig över det om jag var du! 🙂

Upp till toppen
Annons: