Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1044 ggr
Yukionna15
1/16/17, 3:02 AM

Introduktion utav 2 nya undulater

Hej hej igen 😃 Undrar lite snabbt hur det kommer att gå att introducera 2 nya medlemmar till de redan 2 undulater som finns här hemma 🙂 För någon stund sedan så pratade jag om att ta hem en till hane och hur det skulle bemötas och fick hjälp och förslag, blev att han flyttade till ett ställe med en liten hona som sälskap istället men planen att utöka flocken fanns ju kvar. Så då undrar jag ifall det skulle bli någon skillnad att introducera 2 nya på en gång? Jag ska senare under dagen hämta upp ett par från en uppfödare i närheten som häckat en gång innan (hona 12 mån, hane 11 mån) och som verkar varit bra föräldrar och väldigt kärleksfulla mot varandra och kommer då självklart dela bur i samma rum som mina andra sötnosar och så småning om flytta in i deras voljär. Hur lång tid kommer det att ta för dem att acceptera varandra och flytta ihop, kommer det ta längre tid än om det skulle vara en ? vad är eran erfarenhet utav detta?? Och hur "monogama" har era undulater varit mot sin partner i en sådan sitouation? Jag har planer att häcka mina redan 2 om några månader men kommer honorna kanske byta partner eller bråka om en hane fast än de har en partner var redan?? Eller kommer det att gå bra att sedan sätta det par jag vill häcka i annan bur och låta dem häcka? Lite olika funderingar bara men tacksamt för svar 😃

Annons:
JohannaN
1/16/17, 8:42 PM
#1

Det skall inte vara några problem att introducera dom nya med dom fåglar du redan har, det brukar gå väldigt smidigt 🙂jag brukar möblera om i voljären/ fågelrummet innan eller att ställa burarna jämte varandra en stund så dom hinner att vänja sig vid varandra och sedan släppa ihop dom🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Yukionna15
1/17/17, 1:25 PM
#2

#1 Tack, jo jag har placerat det nya paret jämte den större voljären och de har pratat för fullt med varandra 😃 tänkte eventuellt låta de nya 2 få komma ut och flyga senare idag 🙂 Skulle det vara bättre att låta dem alla 4 vara ute och flyga ihop o möblera om innan jag tar inn alla 4 i den stora voljären för natten?? 🤔🙂

spacebirds
1/18/17, 10:36 PM
#3

Jag har än inte introducerat mina två nya med mina två gamla, men enligt de metoder jag tänkt mig använda så hade jag i ditt fall, där de suttit i burar bredvid varandra först turas om att låta ett par vara lösa i rummet medan de andra sitter i buren; sedan byta par som är löst och sedan om allt verkar helt ok när de interagerar genom gallret låta alla fyra vara ute tillsammans. funkar det smärtfritt är det bara att rådda om lite i voljären och sätta ihop dem, sen beroende på hur de reagerar med varandra kanske jag inte hade satt ihop dem första natten, men det beror ju också helt på, de är ju individer så det är svårt att säga vad som är "rätt" eller "fel" sätt eller exakt vad som kommer hända i olika scenarion!

Upp till toppen
Annons: