Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1607 ggr
Kirnzy
2017-01-13 16:42

Massa frågor :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Mina söta undulater Pluto (grå), Lucius (vit/blå) och Caesar (grön) :) Har lite frågor.. 1. De småbiter på varandra ibland, mest Lucius som gör det, ibland så att de typ skriker. Är det något att vara orolig över? Dom har inte får några skador eller så. 2. Hur mycket hirs kan man ge dom per dag? (När man tränar) 3. Dessa tre funkar väldigt bra tillsammans, mycket bättre än innan när jag bara hade två (Lucius var för 'på' Pluto som är väldigt försiktig). Hade tänkt att skaffa en till undulat så att dom är fyra om ett tag ändå. Tror ni det funkar bra med en hona eller blir det bäst med en till hane? 4. Lucius har alltid nafsat lite på fingrarna och så men nu har han börjat bitas rätt hårt ibland. Han 'hugger' inte, utan bara nafsa lite på fingrarna när han sitter på handen och den biter till. Varför gör han så och vad kan jag göra åt det? 5. Innan jag skaffade Caesar så var Lucius som sagt väldigt på Pluto och nafsade, försökte mysa och allt möjligt. Så efter ett tag började Pluto sträcka på sig (så han blev typ samma höjd som Lucius) och nafsa tillbaka. Nu sträcker han på sig direkt han blir rädd, är det konstigt/dåligt?

Annons:
Kirnzy
2017-01-13 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Den här lilla pojken på 3 år kom till mig för ett litet tag sen och han är helt underbar. Han var inte alls tam när jag köpte honom men han var inte alls rädd heller. Efter bara någon vecka hoppade han upp på min hand utan att tveka och nu är han lätt den tamaste av dom tre, vilket även har gjort de andra två tamare :) 6. Han flyger lite dåligt, kan flyga några varv i rummet men det låter klumpigt. Jag antar att han inte fick flyga så mycket i sitt förra hem så tänker att det bara är därför. Vad tror ni? Han kan ju flyga men tycker det är rätt jobbigt och landar ibland lite hör och var i rummet. 7. Ibland gör han ett ljud som låter typ som en skallerorm? Inte ofta och det är typ som att han skakar sig (burrar upp sig eller så?) också låter det skallrigt. Det är dock alltid när han sitter på något i buren, leksak eller gunga, så det kan vara det end men ingen av dom andra fåglarna gör det ljudet. Någon idé? Kanske skakar han sig mer än dom andra så leksakerna låter? 8. Vad är det för färg på Caesar? :) han är väll rätt standard men brunt mönster istället för svart. Gissar på typ mörkgrön kanelvinge? Eller är han för mörk för det? 9. Sen deras klor.. alla har nog lite för långa, dock har Lucius fått kortare klor på ena foten och Pluto också lite kortade sen jag skaffade dom. Ska jag klippa klorna? Isåfall hur? Är rätt så osäker så kanske låter någon annan göra det, vart kan man göra det isåfall? Caesars klor är väldigt mörka hela vägen jämfört med de andra som är genomskinliga och bara mörka precis i början, varför? Ser deras fötter okej ut? 10. Dom är inte alls rädda för mig längre men helt ointresserade om jag inte har hirs, hur tränar man det? Eller är det bara att fortsätta som jag gör och vänta?

JohannaN
2017-01-13 22:39
#2

Svarar i morgon på dina frågor då det är lite sent på kvällen, så hav tålamod så kommer svaren snart👍🤗🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

spacebirds
2017-01-16 18:34
#3

Kan ge lite svar på några av frågorna tror jag; 

svårt att veta med bitandet, är det att de "hugger" efter varandra när de irriterar sig på varandra eller biter de faktiskt tag i varandra, och verkar de då arga? om du inte ser några andra tecken på att de påverkar dem kanske det inte är någon fara men jag är inte hundra på den!

Jag ger själv inte just hirs när jag tränar utan vanliga frön, men jag brukar anpassa detta till högst någon tsk per fågel/dag (utöver deras vanliga mat alltså, de äter inte frön vanligtvis), och sen ser jag till att väga dem regelbundet och se till att de inte går upp/ner för mycket! 

Till tre hanar kan det absolut fungera med en hona, vet flera som har just den uppsättningen, men risken finns ju alltid att det blir tjafs, så det sägs väl att det är allra säkrast att i så fall skaffa en till hane till dem. 

Hanen som flyger dåligt kanske bara behöver lite tid, som du säger kan det vara att han inte är så van, det krävs en hel den muskler för dem att kunna flyga ordentligt och länge och om de suttit i bur mycket kan de behöva bygga upp dessa innan de kan flyga hur som helst! Det är säkert ingen fara men tycker du att det aldrig blir bättre på ett långt tag kan du ju alltid uppsöka veterinär då det kan vara något fel. 

Det är lite svårt att se på bilderna, men jag tycker inte att deras klor ser fasligt långa ut. du säger att de blivit kortare, har de saker i buren/rummet som naturligt slipar ner klorna? om de själva kan hålla nere klorna är ju det idealiskt och då behöver du inte klippa dem, men annars kan det vara bra att göra. Det finns olika guider på internet om du bara söker men lite grundpunkter är att när du tar tag i fågeln så håll runt halsen; du "kan inte" strypa en fågel men du kan pressa sönder lungorna om du håller över bröstkorgen! håll fågeln också upprätt och inte på rygg som många gör, fåglar är inte gjorda för att ligga på rygg och det kan också skada lungorna. håll stadigt i foten och klipp försiktigt, inte för långt in då du inte vill klippa i pulpan. (se till att ha blodstopp eller annat medel ifall att du skulle klippa i pulpan, de får inte förlora mycket blod, de har inte så mycket!). Att dina fåglars klor är olika färg har nog mycket att göra med att de är olika färgmutationer, de ljusare blåa och gula fåglarna brukar ha ljusare klor än mörkare gröna etc! 

Att fåglarna är ointresserade när du inte har godis är absolut en vanesak, bara träna träna träna och var så mycket som möjligt med dem, kanske vänta längre och längre med att ge dem godis när de kommer till dig etc och till slut kommer de säkert förstå att du är rolig som du är! :) 

Jag vet att jag nu inte svarade på allt och det kanske finns saker att tillägga men hoppas du fick lite svar på dina frågor! :)

Upp till toppen
Annons: