Annons:
Etikettburar-voljärer-inredning
Läst 3660 ggr
[Frö]
1/1/17, 10:55 PM

Letar bur

Hej alla undulatvänner och gott nytt år. Jag är en alldeles nykläckt medlem och detta är mitt första inlägg. När jag var ung hade vi undulater hemma och detta var för en hel massa år sedan. Minnet är bra men kort. Så därför har jag nu som vuxen börjat läsa på om undulater. Min plan är att jag i år tänkt köpa en liten flock. Precis som de flesta har har jag upptäckt att det är rätt lite att välja på i vad det gäller burar. Utbudet blir ännu mindre när man har egna önskemål om mått och färg mm. Lägger man till att man bor i en 26 m2 1:a med kokvrå så begränsar det ytterligare. Mitt önskemål är att gallret ska vara vitt då jag tycker att undulaterna syns bättre i buren. Sedan är det mesta i lägenheten vitt så buren smälter in och tar inte så stor visuell plats. Det får inte finnas något galler i botten. Jag känner till lagen om burmåtten. Som de flesta här på forumet vill jag ge fåglarna ett större livsutrymme i bur även om de får flyga fritt hemma. Så därför letar jag efter en bur som är större än B70 D45 H60 cm. Helst vit och utan gallerbotten. Jag har letat på nätet och hittat följande: 0 st som uppfyller mina önskemål. Det var ju deprimerande.

Annons:
JohannaN
1/2/17, 4:10 PM
#1
[Frö]
1/2/17, 6:09 PM
#2

Vad roligt att jag fått svar och tack för välkomnandet. Jag har tänkt tanken på att det går att bygga en bur själv men det är svårt att få det snyggt. Men det var ett bra tips på att man kan ta en befintlig möbel, om den uppfyller lagens mått, och göra om till fågelbur. Det var snygga bilder i dina länkar. Nu är jag svag för lätta tunna burlösningar som är enkla att städa. Men jag har sneglat på GD Space B120 D59 H100 cm som har vitt galler men svart plastbotten/balja. Det skulle säkert gå att fixa utsidan av baljan så att den blir vit är jag helt övertygad om. Ex vit plastfolie med klisterbaksida, spraymåla, vitmålad träsarg runt den svarta botten. Naturligtvis skulle insidan av den svarta burbotten få vara orörd för fåglarnas skull. Men jag har lite funderingar ang GD Space. Nu har jag inte sett denna bur i verkligheten så min lilla kunskap om den kan vara fel. Det jag stör mig på är att om jag vill byta bort de fyra matskålarna så finns det inget galler att dra ner för hålen utan det verkar vara en liten plastlucka som täpper till hålen. När man för in matskålen lyfter man upp luckan så det blir som ett litet tak över matskålen. Det andra som stör mig är att det finns bara en stor(?) burdörr. Vet någon måtten på denna dörr? I dörren finns en mindre skjutdörr ifall man inte vill öppna den stora. Finns det verkligen ingen dörr på sidan eller bak buren? Sedan läste jag på en sida att matskålarna kan gå sönder. Har någon erfarenhet av detta? Buren har rätt bra mått när man jämför med andra godkända burar. B120 D59 cm; 1,20 x 0,59 = 0,708 / 0,04 = 17,7 fåglar enligt lagen. Men det är alldeles för mycket tycker jag. Jag har bara tänkt att köpa 4-6 fåglar. Vad skulle ni säga är lämpligt antal i denna bur? Buren är 100 cm hög och alltså 40 cm högre än lagens lägsta mått.

JohannaN
1/2/17, 8:59 PM
#3

Aha….då är jag med i det hela👍Den är super om man letar efter en behändig men också rymlig bur för fåglarna🙂så länge fåglarna få komma ut dagligen och flyga i rummet, huset eller lägenheten så ser inte jag några konstigheter i det hela och då kan du ha 6 fåglar i den men helst 4 om du vill ge fåglarna gott om utrymme om dom måste stängas in där i en längre tid🙂Vet inget om foderskålarna hur hållbara dom är tyvärr🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Snurrig
1/3/17, 8:09 PM
#4

Jag har haft en GD Victory, skulle en sån tänkas passa dig? Vit, stor, snygg och jättebra luckor. Det enda som inte passar (för dig) är att det är galler i burbotten, man KAN ta bort gallret, men tror det eventuellt blir en för stor springa mellan botten och själva buren då, men det går säkert att lösa på något sätt? Tyvärr mindre än GD Space.. men ja. Ett tips bara.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

JohannaN
1/3/17, 8:59 PM
#5

Vet också dom som sätter ihop två GD rivial burar, dom tar då bort mellanväggarna och har dom utan ställningen på ett bord🙂här är ett exempel:
http://uploads.ifokus.se/uploads/de7/de7dbbd65e0421e30070a88f9768b023/imag7043.jpg

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Snurrig
1/3/17, 9:18 PM
#6

#5 Bilden är på en GD Victory som är lagd på sidan, inte GD Rival. Glad

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
[Frö]
1/5/17, 11:10 AM
#7

Tack för tipset om GD Victory. Jag har kollat in den och några till så som Lorena (B90 D52 H81) och GD Rival - ej vit (B81 D52 H88). När jag nu funderar fram och tillbaka så dras jag till buren Lorena även om bredden gärna kunnat vara minst 10 cm till. Är det någon här som har denna bur? Vilket mått har luckan? Den har ett fast galler i botten men den går ju att såga loss och sedan fila de vassa kanterna. Men jag får fortsätta att leta och fundera vidare på de nämnda burarna. Har börjat kolla på burar i Tyskland också.

Irrevirr
1/11/17, 12:55 PM
#8

GD Rival är den bästa och mest prisvärda buren sin storleksklass. Den är stabil, till skillnad från många andra burar. Ställningen är toppen och gör att man kan ställa t ex backar eller andra lådor på hyllan för förvaring. Den stora luckan framtill är toppen och gör att det är enkelt att inreda och pyssla med fåglarna. Den är ju inte helt vit men närapå då den är ljusgrå. Bottengallret går att ta bort och det finns flera olika lösningar på hur man ska sätta igen öppningen på ett snyggt sätt. 

GD Victory är en toppenbur men den är ganska skrymmande då den är så djup. Fungerar fint i vårt stora vardagsrum men bor man litet är den kanske i klumpigaste laget. Dock av samma kvalitet och färg som Rival. 

GD Space, i båda storlekarna, är ganska ranglig och det krävs en del att lyfta av hela det där mindre stabila gallret från botten när man ska rengöra den större modellen. Dessutom har den stora glipor i luckan framtill, som man måste sätta igen med nät eller liknande om man inte vill riskera att fåglarna fastnar med huvudet där. De fyra skålarna på sidorna och plastluckorna där är en rymningsrisk. 

En annan fin bur är Imac Ginevra. Den har vitt galler men vill man ha hela buren vit får man täcka över botten och listen upptill med vit dekorplast, t ex. Inte samma kvalitet som Rival och Victory och inga större luckor men helt ok. Övre delen går att ta av också, vilket är ett plus när luckorna är små. Denna bur har också matskålar på sidorna och bara plastluckor då skålarna är borta, vilket ger en rymningsrisk. Särskilt för företagsamma undulater. 

Att tänka på är att vitt galler gör att fåglarna syns betydligt sämre än om gallret är mörkt. Somliga brukar måla nätet i sina utevoljärer svart, så man ska se fåglarna bättre än när det är rent metallfärgat. Däremot förstår jag helt tanken på att buren ska smälta in hemma. Mina GD Victory är superfina i mitt vita vardagsrum.

[Frö]
1/11/17, 10:54 PM
#9

Tack för utförligt svar. Hade jag bott i en större lägenhet än 26 m2 hade jag nog inte hållet så hårt på att det ska vara en vit bur. Men men, jag börjar "mjukna lite" kan nog tänka mig ljusgrått/silver också. Det är intressant hur olika man upplever gallerfärgen. Jag har alltid tyckt att undulater syns sämre bakom ett mörkt galler och därför alltid gillat vitt. Jag har även börjat kollat in flexipet.se. Men där har man de breda aluminiumprofilerna som "stör". Men där kan man beställa i de mått man önskar. Och det är ju bra.

Frö
3/10/17, 12:37 AM
#10

Jag har inte kommit så mycket längre i mina tankar och letande av bur. Men flexipet.se ligger bra till just nu. Är det någon medlem här som köpt en flexipet-bur? Vilka erfarenheter/åsikter har ni om buren? Var det lång väntetid? Jag vill gärna ha en bur som är så stor som möjligt men när man bor på liten yta blir det inte bra. Har ställt mig i kö för en något större lägenhet men det kan ju dröja år innan något dyker upp. Ett alternativ skulle vara att ha en mer normal bur, laglig förstås, och ordna lekträd och aktivitetsplats för undulaterna i rummet. Sedan när jag flyttat köpa en stor flexipet-bur. Längtar så efter egna undulatungar.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
4/19/17, 11:34 AM
#11

Nästa vecka hoppas jag komma iväg för att titta på godkända burar och förhoppningsvis köpa en. Det som nu behöver lösas är inomhusvoljären. Men himmel vad jag velar fram och tillbaka. ;-) En Flexipet mot en hemmabyggd! Jag bor på 26 m2 och flyttar så fort en lite större lägenhet blir ledig. Vilket kan ta tid då det är ont om lägenheter.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

spacebirds
4/19/17, 2:32 PM
#12

Nu är ju det här en lite äldre tråd så vet inte om du bestämt annat under tiden, men du nämner i #10 alternativet att låta fåglarna vara ute i rum, så ville bara lägga min erfarenhet om det! Har själv fyra undulater som just nu bor i två olika rum (ska flytta ihop imorgon faktiskt!), två av dem bor i en bur på 120x60x80cm, och två i en 50x80x80, så ändå rejäla burar men inte enorma, men de är också ute i vardera rum de står i, i princip dygnet runt. För mig har det alltid fungerat helfint, har skrivbord med lekplatser åt dem och lite andra vrår uppe på bokhyllor och liknande, så de har lite ställen i rummen, och håller på att installera ett lekträd. har du enskilda rum i din lägenhet tror jag det skulle fungera att bara fågelsäkra ett rum och ha en lagom stor bur, annars kan lätta tyger att hänga över dörröppningar till typ hall se till att fåglarna håller sig där de ska. 🙂 Hoppas allt går bra med fågelskaffandet!

Frö
4/19/17, 5:58 PM
#13

#12 Tack för ditt svar. Jag bor i en 1:a med kök och jag står i kö för en större 1:a så mina kommande undulater kommer att få flyga och leka i detta enda rum där de till att börja med kommer att få en L80-godkänd bur. Tanken är att jag ska kunna handträna dem först i denna bur för attt sedan flytta in i den kommande rumsvoljären. Buren kommer då att få vara en sjukbur, karantän till nya undulatungar och även fungera som resebur. Så har jag tänkt. Inser att tidigare inlägg kan verka röriga. Sedan jag bestämde mig för en voljär så spelar det ingen roll om buren och lådan inte är vita och buren får vara 70-90 cm bred (lång). Drömmen skulle vara ett helt rum åt fåglarna men jag har bara råd med att hyra 1:or. Det var kul att få läsa hur du ordnat det och hur du ska göra i fortsättningen. Spännande att undulaterna har olika ställen att vara på. Det är något jag också ska försöka få till på något sätt. Tack för att du hoppas att allt går bra med fågelanskaffandet. :-)

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Frö
4/19/17, 6:04 PM
#14

Jag ser att jag nog var lite otydlig i alla fall… :-) Undulaterna kan tyvärr inte vara fria i rummet hela tiden, därför ska de få en inomhusvoljär.

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

spacebirds
4/19/17, 6:27 PM
#15

okej, det låter ju som att du har det under kontroll! Hoppas då också att du får en större lägenhet snart! :) Inomhusvoljär låter ju också som en jättebra lösning, och har de bara en laglig bur och får komma ut så mycket som möjligt varje dag så kommer de nog må fint tills dess!

Frö
4/19/17, 6:33 PM
#16

Ja, det hoppas jag också. Jag kommer att ta tag i voljärköpet eller bygget så snart buren är inköpt. Vill ha allt på plats innan de små liven flyttar in. <3

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Frö
5/3/17, 12:09 AM
#17

Efter 4-5 månaders letande så kan jag äntligen skriva att nu letar jag inte efter bur längre. Jag har hittat och köpt en stor en i förra veckan. Har till och med börjat köpa div aktiveringsleksaker. Spanar efter ett lämpligt lekträd också. Jag är så glad. :-D

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

aliciablad
5/3/17, 9:17 AM
#18

Härligt att höra!

Snurrig
5/6/17, 1:48 PM
#19

#17 Vad bestämde du dig för? Du får gärna ta kort och visa slutresultatet. Är alltid kul att se.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Frö
5/6/17, 9:27 PM
#20

#19 Det kommer information om mått, modell, inköpsställe, foton mm. Men slutresultatet kommer nog dröja tills den dag de små flyttar in. Jag har lagt ut en krok till en som har kontakter till undulatuppfödare och som själv har ungar ibland. Jag kommer att lägga burinläggen i ett nytt ämne/tråd. Den kommer snart. Jag lovar. :-)

Har en flock med 7 undulater som är i åldrarna från 6 mån till 3 år och som bor i en voljär. De är ur den blå serien, är gulmaskade, opalin och skuggvinge. Alla har fått namn efter städer i Himalaya: systrarna Paro och Pimi, hanen Lhasa, honan Pokhara, honan Tingri , hanen Katmandu och hanen Thimphu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: