Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1899 ggr
dermot
8/21/16, 7:58 PM

Undulat som inte trivs med andra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Förra året köpte/tog jag över en undulat som var ca 4-5 månader som bott själv hos förra ägaren sen hon var bebis. Hon verkade trivas bra att vara ensam men jag kände ändå att jag ville skaffa en kompis till henne. Vilket jag gjorde några veckor senare. Det gick okej att sätta ihop dem men hon ville inte att den nya (8v bebis) skulle vara i närheten av henne, högg mot bebisen om jag höll på med henne som att Pani "vaktade" och bebisen fick alltid äta sist, tyvärr så dog den nya (hon kunde inte flyga av okänd anledning, jag tror hon var sjuk) vilket jag grät floder av men Pani verkade inte må dåligt av det som jag vet att många andra undulater kan göra när de mist sin artfrände. Men jag ville ändå testa med en ny, så jag skaffade en till strax därefter. Det verkade gå lite bättre men de klickade inte riktigt ändå som de gör med mina andra undulater. Jag har nämligen en voljär ute i ett uppvärmt rum i stallet (+ utevoljärer) med undulater, varav en skadade vingen nu vintras och fick flytta in till Pani och Piaf för att jag skulle kunna ha bättre koll. Grejen var att Piaf tydde sig snabbt till den skadade när hon fick komma ur buren och Pani satt själv igen. I våras fick de alla flytta ut i voljärerna där de trivts gott nu på sommaren. Men nu till saken, Pani verkar inte trivas alls lika bra som de andra. Hon sitter helst själv och låter inte någon gulla med henne. Jag har 8 undulater där inklusive Pani. Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag testa ta in henne på mitt rum igen? Eller ska jag låta det vara? Hon kanske trivs som det är med att hålla avstånd och inte låta någon komma nära. Eller så vill hon vara ensam fågel. Jag vet inte, det är så frustrerande när de inte kan prata och förklara hur de vill ha det haha! Hoppas någon kan hjälpa mig, vill såklart att hon ska ha det så bra som möjligt! På bilden är det Pani som är blå/vit och sitter längst bak, sen är det Piaf i mitten och Siw som var skadad, bilden är från i början av februari tror jag.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
dermot
8/21/16, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är en bild från hon när hon bott hos mig någon vecka, tam och glad!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




JohannaN
8/21/16, 8:19 PM
#2

Hej🙂

Först är frågan, vet du om Pani är frisk rakt igenom?? gjort någon koll hos fågelkunnig veterinär ?? Anledningen är att i många fall kan sjukdom ligga bakom att dom vill sitta för sig själva då dom inte orkar att integrera med andra för sjukdomen hindrar dom🙂
En sak att ta med i beräkningen är att alla är vi individer så också undulater, en del vill mer än gärna sitta på avstånd och vara ifred medans andra vill vara mitt i centrum av all uppmärksamhet i flocken🙂Dom som vill hålla avstånd är nöjda att sitta på avstånd men att få höra sin egen arts kvitter och tjatter medans fågeln i centrum är över allt i voljären/buren/rummet🙂
Sedan finns det ju givetvis dom fåglar som varit en del av människan för länge att dom helst vill enbart vara med människan då det är de dom känner till och kan som då brukar få må bra när dom får lov att vara med människan en stund under dagen men att få vara ute med flocken resten av tiden🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

dermot
8/21/16, 8:51 PM
#3

#2 Ja, jag har varit med alla hos veterinären i juni för en vanlig "rutinkoll" och då fanns det inte något som skulle vara fel på någon av dem. :) Ja, det är sant, men jag har aldrig haft en som varit så begränsad i det sociala till andra undulater så därför blir jag fundersam. Hon är tyvärr inte alls lika tam längre (vilket är förståeligt) så jag kan inte få tag på henne var dag och ha henne att kela med utan att stressa henne och de andra. Så jag vet inte. :(

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




JohannaN
8/22/16, 8:41 AM
#4

hum, låter ju bra att hon är frisk🙂vet flera som har just tillbakadragna honor och det brukar i regel vara honor då hanar även fall dom är försynta är mer framåt🙂mitt tips är att ge henne tillgång till att kunna sätta sig ifrån flocken ifall hon känner för det med lite gömslen mm. så hon får den egentid hon vill🙂kanske det tillslut kommer en liten dunis in i hennes liv som hon fattar tycke för och tills vidare så låt henne bara vara just så unik som hon är🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Irrevirr
8/22/16, 10:55 AM
#5

Ibland är det ju tyvärr så att fåglar är för präglade på människor för att någonsin riktigt trivas med andra fåglar. Särskilt om de blivit handmatade från början. Du vet inte hon hon blivit det? Det låter lite starkt att hon skulle blivit sån genom att vara föräldramatad och sen varit ensamfågel ett så kort tag innan hon fick kompisar. 

Sen kan det ju också vara så som Johanna säger, att hon är en lite speciell individ som är kräsen med sällskapet.

Min första nymf var en handmatad gosse och han började aldrig tycka om andra nymfer, trots att han fick en artfrände som kompis tidigt. Efter några år omplacerade jag honom som ensamfågel, helt emot min egen vilja, eftersom jag själv inte hade tid att umgås med honom så mycket som det hade krävts för att göra honom glad. Han fick ett bra liv, blev 17 år och hade det nog bra, trots att jag önskat honom annorlunda.

En sak att göra kan vara att flockträna tamhet med allihop, som många av oss med flera fåglar gör/har gjort. Jag gör det mycket sällan numera men jag har brukat stå med en hirskolv och låta fåglarna komma till mig. Jag tror att hon också skulle uppskatta en sådan sak om hon egentligen vill ha mänsklig kontakt.

Sannasjogren
8/29/16, 7:15 PM
#6

Jag hade en äldre hane ett tag som varit ensam i ca 5 år (då hans kompis dog). jag tyckte synd om honom och tog hem honom till mig, eftersom han såg så ensam ut köpte jag en kompis till honom. Jag trodde det skulle gå bra men tyvärr gjorde han samma som din, pickade och föste undan bebisen så fort den kom nära honom. I mitt fall tror jag att hanen hade varit ensam så länge att han själv trodde att han var människa. Vissa trivs kanske ensamma och andra inte. Nu bor han hos min farmor och verkar trivas jättebra tillsammans med henne.

Annons:
Upp till toppen
Annons: