Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1563 ggr
Kirnzy
6/18/16, 11:18 PM

Vill skaffa fåglar :)

Funderar på att skaffa undulater så skriver lite om hur jag hade tänkt och lite frågor här :) Detta är dock ingenting jag kommer stressa fram på något sätt utan vill ha lite att pyssla med såhär på sommarn. Tänker ha två stycken fåglar, hanar antagligen i en rätt så stor bur, vet inte hur stor men tillräckligt iallafall. När jag är hemma så har jag antagligen buren öppen hela tiden så att dom kan flyga runt lite. Skiter dom mycket när dom är ute i rummet? Hur mycket låter dom typ? Låter dom på natten också? Är dom lätta att få tama? Bits dom mycket? Är det ofta det inte funkar att ha vissa fåglar tillsammans? Har inte läst det nånstans men om det skulle vara så att jag skaffar två stycken som inte gillar varandra blir det ju lite jobbigt.. Är det något som är farligt för dom så man inte kan ha det i buren? (Någon inredning eller mat osv.. Har hört at avokado är farligt.) Det jag tänker ha i buren är då pinnar, matskålar, vattenskål, leksaker.. Ska man ha ett bad i också? Och hur stort borde det vara isåfall? Vad för leksaker rekommenderas? Har hört att dom gillar tex bjällror, så ska man bara hänga upp några i taket/i pinnarna? Jag ska ju göra det mesta själv (utan buren) så säg gärna vanligt material som på nåt sätt är dåligt :)

Annons:
JohannaN
6/18/16, 11:55 PM
#1

Vad roligt att du går i undulat-köpar-tankar och bra att du kommer att ge dom en stor bur då detta är väldigt viktigt för dom🙂Här kommer svar på dina frågor och känner du att du har fler frågor är det bara att fråga på🙂 

**Skiter dom mycket när dom är ute i rummet?
**Undulater bajsar väldigt mycket, men har man en plats i rummet där dom kan sitta och vara trygga på så kommer det mesta av bajset att hamna där och bajset är lätt att torka bort🙂

Hur mycket låter dom typ? 
Undulater pratar en hel del och är väldigt igång med sitt pratande, anledningen till detta är för att dom flyger i stora flockar och i formation och måste då kunna förmedla sig till övriga i flocken. Det bästa med undulater är att deras ljud är ett konstant tjatter ljud vilket gör att öronen vänjer sig vid detta mycket lättare än dom burfåglar som har höga toner🙂

**Låter dom på natten också?
**På natten är undulaterna tysta och om dom skulle prata är dom lätta att tysta ner med hjälp av ett tyg för buren eller liknande, viktigt att ha en nattlampa för barn för annars får dom väldigt lätt panik och panikflyger i buren vilket kan vara väldigt obehagligt att vakna till🙂

Är dom lätta att få tama?
Det går från individ till individ hur lätta dom är att få tama, en del blir snabbt tama medans andra är svårare. enklast är att införskaffa fåglar från uppfödare som håller på mycket med dom från det att dom är små samt att också lägga till hos sig själv en stor portion tålamod🙂

Bits dom mycket? 
Här är det också individuellt om dom bits eller inte, en del kan sitta på fingret och vips så biter dom tag medans andra inte gör en fluga för när under sin livstid. Håller man fast dom så är ett bett många gånger oundvikligt och det sägs att det är honor som bits mest och hårdast vilket är en myt, hanar och honor kan bitas precis lika hårt och mycket. Men allt beror helt på som sagt om det är en bitare eller inte🙂

Är det ofta det inte funkar att ha vissa fåglar tillsammans? Har inte läst det nånstans men om det skulle vara så att jag skaffar två stycken som inte gillar varandra blir det ju lite jobbigt.. 
När det kommer till undulater är det väldigt sällan att det inte skulle funka, jag har hela 23 undulater och tagit in vanvårdsfall emellanåt som alltid välkomnats till flocken. Det kan vara så att särskilt honor utan hanar kan vara svåra och hört om slagsmål dom emellan men som sagt väldigt sällan. Två hanar är bäst och då i ung ålder är mitt tips🙂

Är det något som är farligt för dom så man inte kan ha det i buren? (Någon inredning eller mat osv.. Har hört at avokado är farligt.)
Det som är farligt är just avokado så det har du hört alldeles rätt, sedan har vi då dessa grejer i matväg som inte är bra för dom:
ALKOHOL,AVOKADO, CHOKLAD (drickbar och ätbart)LAKRITS, KAFFE, ___LÖK, OKOKT POTATIS, RABARBER, TE, SALT ( i större mängd) TOMATPLANTAN (självaste tomaten kan man ge)!
_Tänk också på att spegelgungor inte är en lämplig leksak för fåglen. den kan bli så upp i att mata sin fågelkompis i speglen att den inte gör annat, dom kan  också få psykiska störningar av att sitta och uppvakta något som inte finns och de kan få krävinflammation av att stöta upp mat dagarna i ända. inte heller snören eller fransar som hänger löst eller på leksaker, klipp bort dom då fågeln kan fastna där i och bli strypt. I övrigt kan man ge dom olika sorters gungor, grenar, egengjorda leksaker, stegar mm. i buren utan problem, se alltid till att tänka på säkerheten i det hela och fråga innan man gör något själv eller är osäker🙂

Det jag tänker ha i buren är då pinnar, matskålar, vattenskål, leksaker.. 
Ska man ha ett bad i också? Och hur stort borde det vara isåfall? 
Tycker jag låter kanon det du tänker ha i buren och när det kommer till ett bad är det alltid bra att ha så dom kan få bada och göra sig rena, själv har jag en skål till dom med lagom mycket vatten i som dom både dricker ur och badar i. När det kommer till bad är det en individuell sak här också hos varje fågel, en del gillar att bada i skål eller liknande, andra under kranen i diskbänken, andra under vattendimman skapad av en sprayflaska och andra gillar att bada i ett salladsblad eller på en gurka, så det är väldigt individuellt🙂

Vad för leksaker rekommenderas? Har hört att dom gillar tex bjällror, så ska man bara hänga upp några i taket/i pinnarna?
Det finns en hel del som man både kan skapa själv men också köpa in så som klätterställningar, gungor av olika slag, stegar, rep mm. i både trä, plast och tyg och mitt tips är att köpa eller göra själv av olika sort så dom kan välja vart dom vill sitta, sen är det också oerhört viktigt med att ha naturgrenar i buren så dom kan gnaga och grenar är naturens näbb och klo-trim och ger fötterna stimulans. Man skall inte ha svarvade pinnar helst och inte heller sådana sandpappersrör som säljes som sägs trimma klorna, vilket inte är sant utan gör enbart skada. Och så klart en viktig sak till och det är att vara noga med att klippa bort snören och fransar som hänger löst på leksakerna man gör eller köper🙂

**Jag ska ju göra det mesta själv (utan buren) så säg gärna vanligt material soppåse nåt sätt är dåligt :)
**Mitt tips till dig är att använda tidningspapper då dessa är lätta att släng och få tag i nya samt är gratis i regel och som finns runt om en. Spån och dammigt material är inte så bra för fåglarna, sen rekommenderar alltid jag själv till alla som skaffar fåglar att alltid införskaffa en luftrenare för luftens skull både för fåglarna och för ägaren när det kommer till damm och partiklar som dom utsöndrar🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Kirnzy
6/19/16, 12:21 AM
#2

Tack så jättemycket för det långa och bra svaret :D har lärt mig jäättemycket av det du har skrivit (här och i andra trådar) och allting får mig bara att bli mer sugen på att skaffa undulater :D Några "följdfrågor" också.. Luktar fågelbajs mycket? Skönt att dom pratar mer och inte är som vissa andra fåglar som bara skriker till ibland.. :s Hmm, så måste det alltid vara någon liten lampa tänd i rummet? Det med speglar hade jag ingen aning om! Så dom matar varandra.. Eller? Vad gulligt isåfall :) Då blir det nog så att jag har en lite större skål med vatten i så dom kan bada där och så :) Ska göra det mesta, som går att göra själv, med pinnar utifrån så naturgrenar får dom. Sen vet jag inte vad exakt jag ska använda men det får jag bestämma när det väll ska göras :) ska ju först köpa någon bur och inreda utefter storleken och så :) Skrev fel i sista frågan men har ändrat det nu… :s Men spån, är det inte bra för att det blir dammigt av det eller..? Och med dammigt material, är det tex sand?

Aquila-e
6/19/16, 2:55 PM
#3

Johanna har svarat så bra och perfekt på alla dina frågor!

Så jag har inte så mycket att tillägga :p

Undulaternas bajs ska inte lukta något. Inte vad jag märkt i alla fall och mina bor i mitt sovrum :p

Du bör nog kolla in lite videon osv för att se hur undulater beter sig^^

@Reggie_the_budgie på instagram har många fina videon hon lägger upp på sina lekfulla härliga undisar:) 

Ha även bra koll på vilka trädslag som är ok och ej giftiga. Mina älskar tex Äppelträd, sälg, vide, bok och hassel. Det får inte vara ett träd som är nära trafikerade vägar.

Ett rymligt badskål utanför buren med färska örter intill är min rekommendation^^

Aquila-e
6/19/16, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här badar mina fåglar. Köpte skålen på ikea^^ men funderar på en ännu större skål :p

Kirnzy
6/19/16, 6:22 PM
#5

Men gud vilken söt fågel :D Videos får jag kolla på ja, och kollar nog in instagrammen du sa också :) har knappt sett några videos på undulater eller träffat några så man kan se beteendet. De enda jag har sett (inte i djuraffär) var min kompis undulater.. Dom var väldigt jobbiga, tråkiga, det var bajs överallt osv.. Men hen tog väll inte hand om dom så bra.. :/ Träsorter får jag söka lite på när jag bestämmer exakt vad jag ska ha, vet ju iallafall några som funkar nu :) det ända jag had tänkt att ha var trollhassel.. Har ett stort sådant tråd i trädgården och grenarna är ju lite roligare än vanliga raka.. Men det var tydligen giftigt så det undviker jag. Så, badskål i buren och utanför? Är det några örter som är dåliga eller kan man ge dom vilka som helst?

Kirnzy
6/20/16, 8:01 PM
#6

Man kan väll använda en råttbur eller kaninbur till undulater? Råttburar ser jag inte varför man inte kan använda men kanske om kaninburar har större mellanrum mellan gallren och så. Tänker bara om jag hittar någon stor billig bur (har hittat några fågel och råttburar). Typ om jag hittar en billig väldigt stor råttbur så skulle väll det gå bra? Så länge måtten är bra då.

Annons:
JohannaN
6/20/16, 8:38 PM
#7

för fåglar är det som så att ju större bur man har ju bättre är det🙂man skall alltid satsa stort med bra mått, gärna bygga en själv om man ingen finner då dessa fåglar är gjorda för att flyga hela tiden i naturen och när man då stänger in fåglarna om man skall bort, jobba eller liknande så måste buren vara stor för deras skull och då gärna i voljär storlek🙂

så tänk stort är mitt tips då det är djur som fötts med vingar och där längden (gärna 1,50 cm) och höjden (gärna 1,90) är jätte viktiga för dom och där bredden helst skall vara minst 80 cm 🙂annars är det att följa L80-lagen med minsta tillåtna bur-mått som är 70 cm (lång) 45 cm (bred) och 60 cm (hög), men tänk på att det är minsta rekommenderade lagliga måtten där måtten helst skall vara större🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Kirnzy
6/20/16, 9:06 PM
#8

Ja så stor som möjligt vill jag skaffa :) men också så billigt som möjligt.. :s tycker det är bättre att lägga pengar på själva fåglarna och tillbehör, mat och sånt. Har ju inte jättemycket pengar nu (är ung och har sommarlov nu, så får inga pengar på några månader) så om jag köper en tex ny stor bur eller en dyr så kommer jag knappt ha några pengar kvar.. Jag har också tänkt på att bygga en egen. Då skulle jag nog ersätta min garderob som är 100x60 och höjden går ju nästan upp till taket. Sen kan den ju va lite större också, behöver ju inte vara exakt :) Problemet med det är att jag inte har hittat något nät/galler.. Det behöver väll vara ganska hårt? Fåglarna klättrar ju och så.. Om du (eller någon) annan vet något bra som inte är allt för dyrt är jag jättetacksam om du länkar till det :)

JohannaN
6/20/16, 9:46 PM
#9

låter super ju med garderoben👍det skall jag hjälpa dig med då jag har tips till dig, men gör det i morgon då det är dags för sängen här nu🤗

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Kirnzy
6/20/16, 9:56 PM
#10

Okej tack så mycket :D

Kirnzy
6/21/16, 6:41 PM
#11

Har hittat ett nät som i storlek och pris är hur bra som helst :D Fast med hålen som är i det är jag inte säker på, dom är 19mm breda och höga, alltså fyrkantiga… Jag tycker det känns rätt så stort för små fåglar, är det de? Eller blir det bra att göra en bur med?

Kirnzy
6/21/16, 7:28 PM
#12

Om det funkar gör jag en bur med måtten 100x100x200 :) den blir ju inte jättelång men lite bredare istället. Hur många undulater skulle man kunna ha i den buren isåfall? :) Tänker inte skaffa massor nu men lite kul att veta nu ifall jag har planer för mer fåglar :)

Irrevirr
6/21/16, 9:32 PM
#13

19 mm är för stora maskor för undulater. Risk för att fåglarna fastnar med huvudeti nätet. Granngården brukar ha ett mer finmaskigt nät. Hittar tyvärr inte på deras hemsida men det är där vi själva brukar köpa då vi bygger burar.

25 undulater får man maximalt ha i en bur med de måtten.

Annons:
Kirnzy
6/21/16, 10:54 PM
#14

13mm funkar väll iallafall? Funderar på ett från Jula, det var också rätt så billigt, dock bara en halvmeter högt.. :/ och det finns ingen affär i närheten. Men är rätt så säker på att 13mm funkar (har läst det på många ställen.) och då skulle det kosta mindre än 500 för nät, trä och gångjärn :) så det blir nog så att jag köper det om mamma orkar köra.. :s

Upp till toppen
Annons: