Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1329 ggr
Joacimand
2016-05-21 17:49

Jag försöker allt hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, Jag köpte min undulat för nästan 3 veckor sedan, Han var då 7 veckor. Sedan dess har jag nästan umgåtts med han hela tiden. Jag är Arbetslös och sitter ofta vid datorn för att leta jobb MM. Buren står ungefär en meter från datorn, så jag pratar med han väldigt ofta. Efter det hade gått 2 veckor började jag tycka synd om honom för jag tyckte han kände sig ensam. Så jag köpte en kompis till honom. En Engelsk undulat på 2 år, som någon hade "tröttnat på". Jag har försökt allt med dom. Och ja antagligen måste jag bara ge dom tid. Men Tänkte bara fråga om det är nått bra tips jag kan göra. 2åriga undulaten kan sitta på fingret ibland kanske i 2-3 sekunder men sen flyger han iväg. Min 9 veckor gammal undulat, kan jag ibland klia på magen men han vägrar gå upp på fingret. Jag är jätte rädd om dom. Dom är ju framför allt mina bebisar. Så jag tycker synd om dom när dom blir rädd och flyger iväg, därefter slutar jag träna dom. Men Så mer jag försöker träna dom så mer känns det som dom inte vill. Känns som dom bara blir räddare för mig. Och en dag kan jag ha en på fingret medans jag kliar den andra. Och en dag så kan jag inte ens närma mig. Jag rör mig försiktigt omkring dom och ger dom nytt mat och vatten varje dag. Känns bara som dom inte gillar mig. Vad ska jag göra?

Annons:
JohannaN
2016-05-22 01:19
#1

allt hänger på tålamod och att inte ge upp, samt att gå försiktigt fram🙂 det är inte alltid alla undulater blir tama så precis som man vill att dom skall bli då dom är individer och har olika personligheter, kynne och viljor🙂så fortsätt du att kämpa på och ha stort tålamod även fall det skulle ta 3 år så ge inte upp🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Aquila-e
2016-05-22 11:28
#2

Oj oj!  Alltså,  3 veckor?! Det är ju knappt någon tid alls i en undulats värld! Vad mer gjorde du under dessa 3 veckor annat än att ha buren 1 meter från dig och prata? :)

Tex tamtränade ni? Har du fixad klätterträd eller någon form av ställning/landningsställen där undulaten kan sitta utanför buren? Hur ofta var han utanför buren?

Jag tycker nog att det inte var så smart att skaffa en till skygg kompis till en redan skygg fågel som du inte tamtränat nämnvärt. Skaffade du fågel nr 2 enbart som sällskap till ungen eller trodde du att han skulle bli mer tam automatiskt med en kompis? :) För om du trodde det så är det tyvärr inte alltid så undulater funkar.

Det krävs oerhört mycket tålamod och något som är minst lika viktigt är att du fixar saker utanför buren som fåglarna kan sitta på, flyga runt i rummet och undersöka sin omgivnings osv,  aktiviteter som kommer ge dem mer självförtroende och göra dem nyfikna på dig och sin omgivning och få dem att komma ur sina skal. Du får ta allt i deras takt förstås.

För mina omplacerings undulater som kom till mig som ett par tog det ca 7-8 månader innan dem litade väldigt väl på mig. Och mer än 1 år innan dem vågade saker som att landa på golvet, landa på min säng osv.  Och då är mina fria från           kl 09-23 i mitt rum  (där jag vistas flera timmar om dagen) med stort lekträd och olika ställen att landa på.

Jag menar inte att det kommer ta så lång tid för dina. Jag vill bara att du ska förstå att det krävs mycket engagemang och att 3 veckor är typ ingenting i en undulats värld^^

Upp till toppen
Annons: