Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 1332 ggr
Dulcia7
2016-05-06 20:12

Undulatnybörjare: en eller två undulatungar ?

Ska hämta min allra första undulat om några dagar. Uppfödaren har flera ungar i sin kull. Nu undrar jag om jag ska ta bara en unge till att börja med och om några veckor ta den 2:a fågelungen ? De är 6 veckor gamla. Eller kan jag ta 2 undulater på en gång ? Vad är bäst ? Jag är hemma om dagarna och har mycket tid för nykomlingen/nykomlingarna.

Annons:
Evisen
2016-05-06 22:07
#1

Undulater är flockdjur, så det vore bäst om du fixar två på en gång.

Det blir lite mer arbete att få dem tama när de är två st, men med tålamod och envishet kommer de säkert bli handtama.

Är ungarna så pass flyttklara vid 6 veckor att de klarar sig utan föräldrarna? Om inte, skulle jag ge dem lite tid innan flytt hem till dig.

Dulcia7
2016-05-07 21:20
#2

Har tänkt att ha 2 stycken undulater.  Men vill ta en fågel i taget med några veckors mellanrum. Dels för att få riktig kläm på det här med maten och dels att jag har 2

små vovvar som också behöver vänja sig att ha en fågel i lägenheten.

Uppfödaren säger att ungarna är flyttklara eftersom de äter själva….🙂

aliciablad
2016-05-07 21:24
#3

Jo men det är vid 6 veckor de kan flytta. Det där med att en blir tamare enkelt tror jag hänger ihop mycket med individer. Har upplevt det som om de kan ta stöd i varandra och bli modigare!

Dulcia7
2016-05-07 21:32
#4

Ja, jag har också hört det går bra att flytta vid 6 veckor ! Men mitt dilemma är att jag har 2 vovvar som också måste vänja sig vid fågeln. Tar jag 2 på engång blir det nog livat här hemma…..2 rum och kök. Buren är placerad i köket i händelsernas centrum där också hundarna är mycket.

aliciablad
2016-05-08 15:26
#5

Det är ingen fara att ha bara en i några dagar!

Dulcia7
2016-05-08 21:58
#6

Ja vad fint ! Vi har nu hämtat lille Viktor.Tyvärr fick han en turbulent start här hemma. Han smet ur transportburen och flög omkring här hos oss. Min man fångade honom med sina händer och släppte in Viktor i stora buren. Nu har han suttit alldeles stilla på en och samme gren i flera timmar. Vi har suttit brevid buren och samtalat lugnt. Viktor har kvittrat ett par gånger när jag lämnat rummet. Han har inte alls druckit eller ätit. Är det ok med honom ? Gör fåglarna så när de kommer till ett nytt hem ?

Annons:
JohannaN
2016-05-08 22:28
#7

Oj, det var dramatiskt 🤦‍♂️
Det är vanligt att dom gör på detta vis och det kommer att komma så småningom att dom både äter och dricker🙂Särskilt ensamma fåglar tar det lite tid med innan dom vänjer sig🙂 tänk på att om ni har honom i köket att teflon gas är giftigt för fåglar och kan döda en fågel väldigt fort så ni inte använder stekpannor och annat som är gjort av teflon🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Dulcia7
2016-05-09 06:09
#8

Nu har det gått en natt med nykomlingen.Han har inte ätit eller druckit. Är detta normalt ? Hur länge kan Viktor vara utan vatten ?

Dulcia7
2016-05-09 15:42
#9

Äntligen har Viktor ätit !! Han har också flugit i buren och gungat i sin fina stege. Kvittrat har han också flera gånger !!

aliciablad
2016-05-10 09:43
#10

Vad skönt att höra!

Upp till toppen
Annons: