Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 1437 ggr
emelinaj
2016-01-30 14:40

Omplacering till flock

Hej

Av flera anledningar funderar jag på att omplacera mina undulater. Det ett superfint och mysigt undulatpar, med en vit skugg-/gråvinge (hona, 5 år) och en regnbåge (hane, 4 år). 

Hanen är livlig och lekfull, och söker mycket kärlek från sin kompis. Honan är lugnare och mer reserverad, och tycker bäst om att få sitta i ett hörn ensam och gnaga på något gott. Dynamiken mellan dem fungerar oftast bra, men på senaste tiden har de varit ganska bråkiga. Honan har gjort en del aggressiva utfall mot hanen, eftersom hon då och då tycker att han är ganska störig. Han vill dra igång henne, busa och kela men hon är ointresserad av det mesta han vill hitta på. Jag tror att de skulle trivas bättre i en större flock, där hanen fick fler lekkamrater och honan fick bättre möjlighet att dra sig undan när hon vill det. 

Detta, i kombination med mina tinnitus-problem gör att jag i alla fall vill se över möjligheterna till att omplacera dem. Hos mig bor de fritt i lägenheten, med en bur som sovplats och för att kunna dra sig undan. Om de ska omplaceras, vill jag ju att de flyttar till något som är bättre än vad jag kan ge. Så jag skulle önska att de fick bo i en lite större flock i en voljär, eller med mycket tid till friflygning. Om det fanns möjlighet till utevistelse vore det såklart ännu bättre. 

Jag har kontaktat VildaParadis (http://www.vildaparadis.se), men har inte fått något svar. Finns de kvar? Är det någon här som skulle vara intresserad av att ge dem ett nytt hem, eller har något tips? 

Fåglarna finns i Göteborg. Här är en bild:

/ Emelie

Annons:
emelinaj
2016-01-30 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tinusette
2016-01-31 21:47
#2

Vilda Paradis har dragit ner på sin verksamhet. De tar endast emot akutfall. Jag bodde tidigare i Kungsbacka och hade då kontakt med Angelica. Köpte foder till mina undulater av henne. Fick goda råd mm.

Önskar jag kunde ge dig goda råd om omplacering. Tråkigt att ingen mer på detta forum har svarat. Själv bor jag i Sthlm nu och har utökat mina två undulater som jag hade i Kungsbacka till 15 stycken. De bor i voljär och flyger fritt hemma hela dagarna. Flera kommer från uppfödning och en del är omplaceringar.

Det skulle finnas någon i Göteborg. Du kan fråga om råd i fågelföreningarna. Svensk Undulathobby är en av dem.

Martina

emelinaj
2016-02-01 10:31
#3

Tack för ditt svar! Jag misstänkte att VildaParadis inte var så aktiva längre, vad synd… 

Låter fint att få ha en så stor flock! Hade jag kunnat hade jag allra helst utökat här också, så att de fick det bättre. Men min boende-situation och hörsel tillåter inte det tyvärr. Det vore underbart om någon i Göteborg, eller i alla fall Västra Götaland var intresserad för Stockholm är nog snäppet för långt bort. Ska kolla in någon fågelförening också, tack för tipset!

Evisen
2016-02-02 22:20
#4

Testa att sätt in en annons här. Finns många som bor i dina trakter på den sidan.

Chronophobia
2016-02-17 12:31
#5

Hej Emelie, Jag heter Jasmine och äger Bruksforsens undulater, vilket är en omplaceringsverksamhet och uppfödning som varit aktiv i cirka ett halvår. Jag skulle kunna ta emot dina undulater för omplacering, om det är intressant? Beroende lite på hur dina undulater skulle fungera med min privata flock så skulle det kunna vara aktuellt att behålla dem också. Du får hemskt gärna kontakta mig och diskutera alternativ! Jag nås på: Facebook: http://www.facebook.com/bruksforsens Email: bruksforsens@yahoo.com Hör gärna av dig, så hoppas jag att jag kan vara till hjälp :-) Mvh Jasmine/Bruksforsens undulater

"The only true knowledge is in knowing you know nothing".

  • Socrates
emelinaj
2016-03-01 11:08
#6

#5 Chronophobia jag har mailat dig :)

Annons:
Stigridc
2016-03-03 19:54
#7

Hej! 

Jag har 2 undulater hemma som gärna kunnat tänka sig fler vänner :) Jag bor strax norr om Göteborg. Du får jättegärna höra av dig! 

Maila mig, Sigge.clementz@hotmail.com eller Facebook: Sigrid Clementz

Upp till toppen
Annons: