Annons:
Etikettfärger-teckningar-genetik
Läst 1978 ggr
beso
2015-07-29 15:48

färg o teckning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är lycklig ny ägare till två små sötnosar och jag undrar över färgen på dom?! Tacksam för hjälp!! :) Kan gissa att hanen är opalin..något mer? Lilla honan himmelsblå opalin gulmaskad typ2. .kan det stämma? :)

Annons:
beso
2015-07-29 15:50
#1
beso
2015-07-29 15:50
#2

Hanen

beso
2015-07-29 15:51
#3
beso
2015-07-29 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Försöker lägga till fler bilder men d går inte så bra..

beso
2015-07-29 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer en bild på hanen..

JohannaN
2015-07-29 16:28
#6

svar kommer inom kort, frågar en person som är duktig på färger🙂👍 jätte fina små dun du fått överta🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
*~HamsterHamster~*
2015-07-29 23:39
#7

Hanen är bara Opalin himmelsblå, och honan har du nog också rätt på ser helt ut som en Opalin i himmelsblå gulmaskad typ 2😍 Superfina^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

beso
2015-07-30 10:44
#8

Tack snälla ni! Va kul o veta vad dom kallas nu ska jag bara' se till o få dom tama också..hehe..mkt jobb där antar jag..Ska läsa tips och sätta igång! :) En fördel är kanske att dom är så unga..honan ska va född i juni och hanen va nåt halvår gammal. När honan blivit nåt år så kanske man kan låta dom få bebisar också..åh vore så kul! Har haft en kull med lutino bebisar tidigare! Lite off topic kanske men så här då..: Om dom skulle få bebisar sen blir väl 100% blå opalin och 50% med gul mask? Men måste alla av dom som får gul mask bli just gulmaskad typ2? Eller kan reccesiva anlag för tex gulmaskad typ 1 bryta igenom?

*~HamsterHamster~*
2015-07-30 13:42
#9

Till recessiva anlag hör inte den gula masken.

Hona är opalin och då kommer hanarna i kullen vara opalin, om honan bara har ett gen kommer hanarna bara vara spalt i opalin, för att få opalinungar måste då hanen ha opalingenet dubbelt. Om båda bara har ett behöver det inte bli opalinungar utan de kan vara spalt i opalin.

hur ser deras föräldrar ut?

Gulmaskade är dominanta(ett dominant anlag) det kan hända att hela kullen är gulmaskad, Alla sorter av gulmaskade är nuförtiden blandade så det kan hända att du får helt olika gulmaskade i kullen. Ibland kann det vara svårt att skilja på typ två och typ 1 då allt avlande har blandat allihopa.

Tycker dock att det är synd att så många alltid vill ha kullar, varför ska man skapa mer och mer djur när det finns så många som behöver nya hem….

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

beso
2015-07-30 17:25
#10

Hej igen! Tack snälla för svar! Då vet jag nu att opalin är ett recessivt anlag och eftersom jag förstår att det bara kan sitta på X-genen och båda föräldrarna är synligt opalin så blir alltså alla ungarna det med 100%säkerhet..! (med undantag f naturens nycker;)) Att gulmaskad blivit uppblandat gör det bara mer intressant i mitt fall iaf haha! ;) Kul att få bli överraskad om man blir välsignad med att en dag få små bebbar av sina små älsklingar! :) Detta eftersom hela kroppsfärgen kan påverkas så markant av olika typer av gulmaskad hos dessa så roliga underbara o fina varelser som också är så vackra! :) Jag förstår vad du menar och jag skulle aldrig skaffa en kull om jag själv inte hade hjärterum o stjärterum! ;) För ca 13 år sedan hade jag lyckan att få en underbar liten kull med lutino bebisar! (Va lite halvkrångligt se skillnad på dom först;)) Dessa fick bo kvar hemma hos mig förutom en som blev lycklig i annat hem! Jag byggde egna voljärer hemma o d var jättekul! Att få följa ett liv ifrån ägg till vuxen fågel är ett mirakel! Lite som att få egna barn när man är nära föräldrarna! Jag har tre egna barn trots att det finns så många barn att adoptera i världen så gör vi människor ju gärna så då d e nåt speciellt! Bara man tar hand om dom så! Adopterat vuxna djur har jag gjort hela mitt liv o jobbat med hemlösa o vanvårdade djur! :/ Men vid enstaka tillfällen är det fint att få följa ett liv från början till slut! Hoppas du förstår hur jag tänker! :) Tack igen!

*~HamsterHamster~*
2015-07-30 20:19
#11

haha, jag förstår helt hur du tänker, men jag har lite andra åsikter kring det ;)

Men lycka till och jag hoppas att ungarna är friska, jag kommer iallafall följa uppväxten och jag hoppas att du skapar en tråd kring det.

Opalingener är lite krångliga att förklara då de är könsbundna xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Upp till toppen
Annons: