Annons:
Etikettövrigt
Läst 3830 ggr
[AmandaBorg]
7/20/15, 9:26 PM

Vad kostar undulaten i drift?

Hejsan alla undulatexperter! 😉
Jag går i undulattankar och undrar hur mycket de kostar i drift. Låt säga att jag skulle ha 4 st, hur mycket skulle jag då behöva spendera (och på vad) varje månad? Engångskostnader som bur osv kan vi hoppa över just nu. Jag är självklart medveten om att det kan komma oväntade kostnader som veterinärbesök och sånt också, men dessa kostnader kan vi också hoppa över just nu. Så de kostnader jag undrar över är just de som kommer kontinuerligt.

Annons:
zhilliish
7/22/15, 1:04 PM
#1

Hmm.. Jag har två undulater och skulle nog tippa på att jag spenderar 150 kr/månad. Jag brukar göra stora beställningar på mat och sådant så det räcker ett bra tag och då behöver jag knappt betala något under de närmaste månaderna :)

StillaWille13
7/23/15, 7:05 PM
#2

Jag har två undulater och jag lägger drygt 150kr och det räcker minst två månader. Hirskolv 350g 35kr sand 2kg 20kr fröblandning 3kg 80kr pellets 1kg 12kr

[AmandaBorg]
7/26/15, 1:07 PM
#3

#1 och #2 Tack för svar! Vill inte undulaterna ha grönt också? 🙂

zhilliish
7/26/15, 9:59 PM
#4

Jo, absolut! Grönsaker, örter och bär vill de gärna ha :) Jag har dock ingen aning om hur mycket det kan kosta per månad, men inte allt för mycket skulle jag tro. Blåbär kan du exempelvis plocka vid den här årstiden och frysa in så att det räcker året om :)

[AmandaBorg]
7/26/15, 10:14 PM
#5

#4 Jaja, okej! 🙂

epingle
7/27/15, 10:17 AM
#6

De ska inte ha tillgång till sand då de kan få stopp i tarmkanalerna av det. Jag använder tidningar, kartongpapper lr liknande som underlag.

Annons:
[AmandaBorg]
7/27/15, 2:08 PM
#7

#6 Jo, jag har läst det någonstans. Hade tänkt ha tidningar själv. 🙂

Aquila-e
7/30/15, 8:27 PM
#8

Kostar väldigt lite i alla fall för mig med 2 undisar. 

Undulatshoppens frömix 2 kg 60 kr. Har haft denna påse i ca 5 månader och den kommer nog räcka i ca 2 månader till!

Hirskolvar. Köpte ett stort paket med kvalitets hirs, ca 200-300 gram.  Har haft påsen med kolvar sedan i December och än finns flera kolvar. Använder kolvar enbart som godis så de räcker länge för oss.

Salt /mineral sten 10-15 kr  räcker lääänge men jag tenderar att byta var 2-3 månad så de håller sig fräsht

Annars får dem saker som ägg, eko morötter, hallon osv men det är sånt som jag redan köper till mig själv.

Naturgrenar behöver jag inte "köpa", fixar själv äppelträdsgrenar och sälgträds grenar som jag byter ut varje månad.

De enda dyra för oss är färska örter som timjan och basilika jag köper på ica i kruka. Går väl åt 1 kruka i veckan o de mesta går till spillo :/ Så det är de enda som kostar oss dyrt tycker jag. särskilt som man i Sverige knappt  kan odla örter större delen av året.

Aquila-e
7/30/15, 8:30 PM
#9

#Stillawille13   Oj 3 kg frön till 2 undisar som enbart räcker i 2 månader?

 Har själv köpt 2 kg frömix som nu har räckt i 5 månader och kommer inte ta slut förrens om ca 2 månader. Hur mycket ger du dina varje dag? :)

[AmandaBorg]
7/30/15, 8:45 PM
#10

#8 Tack så mycket för svar! Hur mycket kostar hirskolvar?

Aquila-e
7/30/15, 10:17 PM
#11

Den jag köpte är av de lite dyraste laget, 60-70 kr för 300 gr märke: Versele-laga . Men dem är mycket fräschare och tjockare än de dammiga och taniga man hittar på tex Ica och det räcker väldigt länge när man enbart ger som godis^^

Om du vill shoppa bra kvalitets foder (och utrustning) kan jag varmt rekommendera http://www.undulatshopen.se/, särskilt deras undulatmix frön är det hög kvalitet på.  Och du kan slippa frakt om du bor nära och kan hämta själv i gården^^.

[AmandaBorg]
7/30/15, 11:31 PM
#12

#11 Okej, tack! 🙂

Upp till toppen
Annons: