Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1340 ggr
Jonte95
2015-05-09 12:42

En del i flocken

Jag märker ständigt hur jag accepteras som en del av mina undulaters flock. Hade mitt huvud väldigt nära mina små dun där de stod på sin gren och den ena hoppa rakt på mitt ansikte och stod på min näsa. Jag var tvungen att blunda för att inte riskera att hon skulle råka bita i mitt öga eller ta sina klor i mitt öga. Men hon stod bara där på näsan och började putsa på mina ögonfransar och ögonbryn och sökte sig runt på ansiktet. När hon gjort det ett tag så hoppa hon tillbaka till pinnen.
Har någon av er upplevt något liknande?

Ofta när jag haft stunder med min två undulater när de varit involverad i min närvaro, så när jag lämnar rummet så börjar framförallt honan att göra ett sådant högt två snabba eller en, upprepade rop (kallar det för rop istället för kvitter då jag har svårt att se det som kvitter), om man nu får kalla det så. Detta är ett beteende som jag annars ser att de gör när de tappat bort varandra eller att jag går bort med den ena och lämnar den andra kvar. Ett beteende som tycks betyda något i stil med 'var är du/vart tog du vägen/kom tillbaka/sök efter mitt rop' och när den andra svarar med samma ljud.
Sedan, om hon är utanför buren så när jag går mot dörren så flyger hon runt ett varv ovanför mitt huvud eller också flyger hon  tvärs över mitt huvud och landar på dörren. Varav hon börjar göra detta upprepade rop. När hon istället är i buren och jag går ut ur rummet så flyger hon till sidan av buren närmast dörren och gör sitt skrikande rop. 

Hanen, menas han inte gör lika mycket av dessa saker så har han ett väldigt lugn. Jag kan vara väldigt närgången utan att han bryr sig.  Menas jag märker att han för det mesta inte gillar att jag drar mjukt mitt finger mot hans fjäderdräkt så blir han inte skrajsen eller något om jag gör det.  Blir det allt för mycket för honom så går han bara undan men han håller fortfarande kvar lugnet. Hanen är den som jag i andra inlägg har sagt att han inte kan flyga riktigt. Han har förmodligen fransk fällning. Men han är fortfarande ofta väldigt glad och båda två är ofta fina mot varandra.  🙂

  • Redigerat 2023-04-14 10:48 av JohannaN
Annons:
Upp till toppen
Annons: