Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1741 ggr
Aquila-e
2015-04-24 12:29

Hur "resonerar" undulater.

Ok jag har några funderingar angående hur undulater kan tänkas resonera. Jag vill gärna bolla ideer och kanske kan ni andra komma med era observationer och insikter?   Jag vet att intelligens är lite relativt och hos olika djurarter lite svårt att liksom mäta på ett visst sätt. Jag upplever mina undulater som att dem är riktigt snabba på att snappa upp saker när det är positivt inlärning och hirskolvar med i det hela :p  Tex har Milo lärt sig efter bara 3 försök att han får hirs om han buffar på mitt finger eller ger mig en puss på näsan. Med min kanin var jag tex tvungen att lära såna saker och göra övningar några dagar i följd för att beteendet skulle sitta men med Milo så minns han de han lärt sig dagen efter utan att jag behöver repetera de vi lärt oss dagen innan så att säga, så han associerar saker o ting väldigt snabbt.

Vad som frustrerar mig dock är att jag inte kan få dem att bada :/. Då jag i förra månaden la en tallrik med vatten vid fönstret så var honan( som är dem som är den mest nyfikna på sin omgivning) vid tallriken efter 2-3 dagar och började förtjust bada i skålen. Hon badade följande dag också. Tog paus 2 dagar och badade sen igen och efter det, inget badande :/ . I tidags tog jag då en hiskolv och lyckades locka henne in i skålen, hon gillade inte vattnet men återkom igen för hirsen, när jag plaskade lite med kolven burrade hon upp sig och doppade vingarna lite. Sen flög hon bort. Men se efter ca 30-40 min så verkade det knäppa till och hon tog sig ett 2 minuters bad. Men sedan dess ignoreras skålen igen :/  Och jag vet att dem egentligen vill gärna ha bad men vad är problemet? Är det så att hon "glömmer" att man kan bada där?

Jag prövade att placera en mycket djupare skål med vatten då Milo som i Mars typ höll på att drunkna i sin vattenskål då han typ dök med huvudet före i de lilla skålet gång på gång (dem har vattenflaska nu) han verkar vilja ha djupa skål att kunna dyka i, men dem ratade denna djupa skål (22 cm i diameter) jag ställde totalt. Jag har läst att tex Grå jakos är otroligt känsliga för nya föremål, att man måste ställa en ny leksak tex i rummet dem visstas i så dem er föremålet i håll, och när fågeln börjar närma sig föremålet och leka med den (vilket kan ta från 1 vecka till flera veckor för vissa) då kan man ställa föremålet i buren. Om man ställer in nåt nytt utan att den fått lära känna föremålet så blir dem jätte stressade och börjar plocka sig själva! Så hyperkänsliga är dem.

Jag undrar om undulater är likadana med nya föremål? Att föremålet måste stå i rummet i flera veckor innan dem vågar sig på den (ja alla är de individer jag vet och mina är redan är hämmade i sitt sätt att vara och inte är så undersökande då dem mest suttit instägda i bur i några år innan dem kom till mig). Jag ser ju hur glada dem egentligen blir av att ta ett bad men vet inte hur jag ska presentera skål som dem kan acceptera :/

Annons:
JohannaN
2015-04-24 13:24
#1

läser senare 👍🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Upp till toppen
Annons: