Annons:
Etikettbilder-filmer
Läst 1957 ggr
Aquila-e
2015-03-27 20:17

Vill "rymma" igen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha igår fann jag min hona sitta vid fönstret och leta efter en utväg! Hon och hanen har aldrig landat på något annat än på klätteträdet. burtaket, garderoben och gardingstången. Allt annat har varit "livsfarligt" att landa på. Men honan är så smart att hon nu vet att detta är vägen ut till friheten. Att hon var helt ensam utan mat och vatten i kyla och mörker när hon rymde för 2 vec sedan verkar in bekomma henne.

Tvärtom verkar hon likt Spartacus tänka att hellre "dör jag i frihet" än i fångenskap :p. Det var med blandade känslor jag tog dessa bilder, dels fick jag nästan en ångest attack med tanke på att jag förlorade (och fick tillbaks) henne 2 veckor sedan dels är jag glad at hon äntlign efter ca 5 månader hos mig vågar undersöka sin omgivning! 

Kort efter började även hanen landa vid fönstret, han undrade förstås vad honan gjorde där och vart orolig att han missade allt de roliga :p

Annons:
Aquila-e
2015-03-27 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag vill ut! Hur öppnar man handtaget?!

Aquila-e
2015-03-27 20:20
#2

"Kan du öppna fönstret? Snälla?"

Vem kan säga nej till denna sötnos? :p  Hon har fortfarande inget bra namn, har kallat henne "Lemon" och "Yellow girl". Men tror nu att namnet "Rebel" skulle passa henne? haha :p

DiamondIce
2015-03-27 20:21
#3

Jag förstår att det är jobbigt, men bilderna är i alla fall väldigt fina 🙂

Anna O.
2015-03-27 20:28
#4

Gud vilka fina bilder!

Aquila-e
2015-03-27 20:32
#5

#3 #4 Tack kära ni!  Upptäckte just nu att jag borde ha beskärt bilderna en aning, ser ju lite stökigt ut  :p haha aja gjort är gjort ^^

Hon satt faktiskt och "bobbade" med huvudet mot handtaget en stund! Antagligen såg hon reflektionen av sig själv? Eller så vart hon väldigt upphetsad över tanken att få komma ut och känna vinden i under vingarna :p

epingle
2015-03-28 09:13
#6

Hon såg säkert sig själv, alla reflekterande ytor är högintressanta för undisar. 😃

Annons:
Aquila-e
2015-03-29 16:17
#7

Ja det var nog reflektionen. Vilka ögon dem har! Missar inte minsta reflektion :p Nu har dem tråkigt nog varit väldigt inaktiva de senaste 3 dagarna :( Inte minsta pip från dem, bara när dem blir hungriga och tycker att jag ska skynda mig att hälla upp frön^^ Ruggningen verkar trötta ut dem rejält, men så är ju undulater så små… Hoppas kokt ägg ger dem lite energi..

Pinglanpinglan
2015-03-30 14:39
#8

Thelma & Louise var ju annars två rebeller på rymmen… ;-) Humlan efter "Humlans flykt" är inne på samma tema… :-P

Idakarrlsson
2015-04-07 15:33
#9

När vi är inne på det här med "rymmning" så måste jag berätta min historia 😃. Haft två honor i karantärn inomhus nu dem senaste veckan  innan jag släppte ut dem hos dem andra fåglarna i fågelhuset. Och jag tror jag höll på att bli galen haha. En av honorna satt helt plötsligt på burtaket och jag blev först chockad och fattade inte hur hon hade kommit dit. Jag kollade alla burdörrar men alla var stängda så jag satte in henne i buren igen.

10 min senare kommer jag tillbaka och var är det jag ser, jo en undulat sittandes på burtaket. Kollar åter igen alla burdörrar men alla är stängda och kan inte hitta någon annan möjlig rymningsväg. Sätter mig en bit från buren för att se om samma sak händer igen. Nej ingen fågel på burtaket.

 1 timme senare hittar jag fågeln på taket igen men kom nu på orsaken. På något konstigt sätt har fjunbollen tryck bort badkaret så det skapats en liten springa som den tryckt sig igenom.

Åhh vad jag tänkte och funderade på hur fågeln tagit sig ut ur buren haha😂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Aquila-e
2015-04-07 19:28
#10

#8  Pinglanpinglan  Haha ja tack för tipsen!  hmm Humlans flykt har jag inte hört talas om förr dock :p

Aquila-e
2015-04-07 19:33
#11

#9  Åh men vilken tur att du inte hade öppna fönster då! Så himla fiffigt av henne! Dem är ju jätte bra på att tränga sig igenom små öppningar, likt smågnagare! Lol!

Ja min hona lyckades ta sig ut från stängd bur en gång via vattenskålen! Då var hon visst jätte hungrig och hade sett en hirskolv ligga vid buren. Fick ta bort vattenskålen (skulle ändå köpa vattenflaska) och täppa hålet. Men visst är jag extra ängslig att hon tar sig ut när jag vädrar i rummet :/  Måste helt enkelt fixa nätram till mitt fönster! Det funkar inte att leva så här nu när våren är här och jag i vanliga fall har öppet fönster hela dagen lång!

Idakarrlsson
2015-04-07 20:22
#12

#11 Nu sitter hon tillsammans med alla andra fåglarna i fågelhuset med utevoljär till. Stortrivs och behöver inte nu bry sig om vattenbad som sitter ivägen ;) Kan ju vara en bra idé att skaffa nätfönster för då håller du både undulater och andra djur som myggor borta. Så du håller dem olika djursorterna på rätt sida fönster menar jag ;)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Aquila-e
2015-04-07 20:44
#13

#12  Åh vad skönt med utevoljär! (min dröm ^^)

Ja absolut! skulle vara skönt att slippa myggor :D  och vi har många här där jag bor då vi har stillastående vatten (bäck)  precis vid vår bakgård :/  Senaste åren har jag droppat cironellaolja på bomull vid fönstret och det funkade för mig.  Men det hjälper ju inte att hålla in fåglar :p

Vet du om man kan skaffa nätfönster? hittade inget bra på nätet :/ Verkar vara så att man måste bygga sin egen, fast bör väl inte vara så svårt :p

Annons:
Idakarrlsson
2015-04-07 21:39
#14

#13 Här hemma så har vi hemmabyggda nätfönster. Har bara tagit spillmaterial och mätt fönstret och sedan sågat ut och skruvat ihop en ram. Nätet vet jag inte vad det kom ifrån (finns nog i byggvaruhus mm) med klippte bara till det och häftade fast det i träramen. Lätt som en plätt ;)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Upp till toppen
Annons: