Annons:
Etiketthäckning
Läst 1921 ggr
Atlas&Attila
2/26/15, 1:45 PM

När kan äggen kläckas?

Jag gjorde tidigare ett inlägg om min hona som jag var orolig för under ruvning. Nu har ett ägg (det andra av tre) kläckts, och bebisen mår bra. Det äggen som skulle kläckts först har alltså inte gjort det, och jag tvivlar på att det kommer kläckas då det är snart en vecka för sent. Men det tredje ägget skulle kläckts igår, och jag undrar om ni med mer erfarenhet tror att det kommer kläckas? Jag vet att man ska vänta 4-5 dagar med att ta  bort okläckta ägg, men hur stor chans är det/hur sannolikt är det att ägget kommer kläckas idag/imorgon? Är det vanligt att äggen 'går över tiden' men kläcks ändå?

Annons:
Atlas&Attila
2/26/15, 1:46 PM
#1

Kan tillägga att det ägget som kläckts, kläcktes på rätt dag. :)

kallepudas
2/26/15, 1:56 PM
#2

Det första ägget lär inte kläckas om redan ägg 2 kläckts…..du kan ju genomlysa ägg 1 så ser du ju om det finns något därinne vilket jag tvivlar starkt på…ägg 3 bör du ge någon dag till minst.

Lades äggen varannan dag av honan så kommer dom kläckas i den ordningen med "liten" tidsskillnad alltså plusminus något dygn.

rimfrost417
2/26/15, 9:33 PM
#3

Det är ganska vanligt att inte alla ägg kläcks i en kull.De är helt enkelt inte

befruktade!

Biird
3/2/15, 8:28 PM
#4

jag har också ett par som häckar, för första gången. Och jag undrar om det är normalt att hanen inte får komma in i holken? Och jag vet att man inte ska störa en ruvande hona, men båda mina undulater är mycket tama och honan brukar inte ens bry sig när jag kollar in, ska jag ändå undvika att kolla? Dessutom har de ända sedan de var små älskat att äta sand och nu när honan har börjat ruva, vill hon bara äta mer och mer… sedan läste jag att det är mycket farligt för undulater att äta sand, så jag har täkt över den nu, men varför envisas de med att vilja få tillbaka sin sand om den är farlig för de? :/

kallepudas
3/2/15, 8:32 PM
#5

#4 Vad är det för sand?

kallepudas
3/2/15, 8:34 PM
#6

#4 Ja det är normalt att hanen inte får komma in i holken för han har inte där att göra enligt många honor men ibland så får även han komma in & kika lite men hanens jobb blir när äggen läcks att mata honan & honan i sin tur matar ungarna (ett skådespel) som man inte får missa om man häckar sina undulater.

Annons:
Biird
3/3/15, 3:54 PM
#7

Tack!

Jag vet inte, hämtade sand från en strand nära intill…

kallepudas
3/3/15, 4:06 PM
#8

#7 Mina fåglar blir som galna när jag byter sand till dom & då använder jag mig utav vitakraft men när man tittar noga så äter dom ju inte sand utan snäckskal som finns i sanden. Om dina fåglar äter sand så bör du nog inte använda det för det kan ju packas i krävan men det kanske inte är sand dom äter utan något annat som finns i sanden?

kallepudas
3/3/15, 4:11 PM
#9

Missade din fråga om det är okej att kika in i holken & det går jättebra att göra så och man märker ju om honan blir ängslig när man kollar in…….för mina häckande par har det aldrig varit några problem enda gången honorna blivit något oroliga är när ungarna blivit större så alla i stort sett har fjädrar och då brukar jag genomföra en städning av holken och motar då ut honan till hanen och tar bort holken……..förstagångshäckande honor har visat lite missnöje med det men efter en liten stund njuter dom av att vara lite barnlediga och passar på att fixa med fjäderdräkten & äta lite i lugn & ro.

Biird
3/4/15, 4:40 PM
#10

Nja, jag har försökt att se vad det är de egentligen äter, men det verkar vara själva sandkornen… Så jag har tagit bort sanden nu!

Å vad bra! Jag var orolig över att jag kanske gjort henne orolig utan att veta om det…

Upp till toppen
Annons: