Annons:
Etikettallmänt-om-undulater
Läst 3217 ggr
juliaewa
2/22/15, 1:58 PM

Omplacering undulater

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej,

Vi har 2 undulater som vi vill omplacera. Det är en hona som heter Lime (den gulgröna) och en hane som heter Moon (den blåvita). De är halvtama, kommer om du har hirskolv eller serverar mat i deras skålar :) Bäst kompisar är de med våra barn <3 . Dunisarna blir 2 år i maj.  Köpte de i aug 2013  i djuraffären där uppfödaren jobbar.
De är vana att vara ute och flyga när vi är hemma. De håller sig i 98%  till vardagsrummet och sin bur/burtaket eller träd som vi byggt till dem. Framåt 21.00 går de alltid in själva och det är bara att stänga buren för natten. De gillar musik, särskilt melodifestivalen. Sjunger med OCH oftast i takt:) på de låtar de fattar tycke för. Annars om vi inte är i rummet så har vi radio på och det tycker de om.

Lime är den starka av dem två. Hon är framåt och allmänt nöjd. Bråkig ibland, gosig ibland:) Smidig att ta hand om.

Moon är den känsliga av dem. Det var han redan från början. Han är den som inte tål stress och är rädd för händerna. Om man vill att han ska komma då får man ha hirskolv och en arm, ej hand, framme.
Ibland kan han inte sitta ordentligt upprätt, också nåt han hade med sig. Det blev inte bättre av att han i maj förra året smet ut på altanen och krockade med ett fönster. Hjärnskakning slutade det med, men han kom tillbaks stark igen:)
Ibland känns det som om han blir trött i ryggen och då hänger han. Sen krocken står han nästan alltid på två ben när han sover, precis som att balansen har blivit påverkad. Det är dock inget jag kan se i övrigt då han både flyger och klättrar bra.

På senaste tiden  har han dessutom börjat plocka fjädrar under ena vingen. Tre gånger han han lyckas dra ut en pennfjäder och då blödde det en del. Efter första gången tog vi med honom till veterinären. för att se vad det var som har hänt men här finns ingen kunnig tyvärr. De tog lite prover för ohyra och sånt men det visade att det inte var något konstigt.  Igår var det tredje gången han drog ut en pennfjäder. Då måste vi tvätta av honom och jag har märkt att jag gör honom stressad. När det är något, t.ex kloklippning, eller tvätt så är det jag som fångar honom och det tror jag har satt sig hos honom för att han börjar plocka med fjädrarna så fort jag är i närheten en längre stund. Efter den upptäckten har jag försökt hålla mig undan, bara ge mat och resten sköter barnen men igår fick de hirskolv från mig… och ett par timmar senare rök fjädern… Så han är känslig som sagt. 
Han är även känslig för damm, nyser ibland och han är den som äter med hela näbben hahah, han är alltid smutsigast av de två :)

Annars är han pigg, kvittrar, är först  vid matskålen, flyger, klättrar och leker.

De härmar varandra så det gäller att ha två matskålar:) De älskar även att bli duschade på burtaket några gånger i veckan. 

Vi vill omplacera de då det är en kattunge som är på väg till oss. Vi har funderat och tittat runt på nätet i förhoppning om att vi skulle kunna greja att ha både fåglarna och katten men eftersom de flyger fritt här hemma så blir det svårare att ha kontroll över vad katten gör. Sen även med hänsyn för Moon som lätt blir stressad har vi fattat detta beslut.

Mina barn sa att det finns bara ett ställe vi kan skriva vår annons på- och det var här! För att de har sett att här bryr sig människor om undulater.

Känner du att du har hjärta och plats för Lime och Moon så hör gärna av dig till oss. Vi finns i Jönköping. Ett bra hem till dem är viktigare än pengar.

Varma hälsningar
Ewa Julia Jacob Pelle Lime och Moon

Annons:
Upp till toppen
Annons: