Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1875 ggr
zhilliish
1/18/15, 3:38 PM

Klotång eller vanlig nageltång?

Hej, jag tänkte klippa mina undulaters klor eftersom dem blivit långa. Ska jag köpa en klotång som dem säljer på undulatshopen eller räcker det med en vanlig nageltång som vi människor använder? Jag läste att man måste hålla undulaten på ett visst sätt när man klipper klorna, men jag är rädd för att mina kommer att bli rädda. De är handtama och jag håller på med dem hela tiden, men jag har aldrig testat att "greppa" tag i deras kroppar, om ni förstår vad jag menar. Vill inte att de ska drabbas av panik ;)

Annons:
[Udoon]
1/18/15, 3:49 PM
#1

nu hade jag nymfer och inte undulater, men på dom var det bäst att använda en riktig klotång, skärytan på dom är runda som ett hål och knipsar från alla håll samtidigt. såna till människor är ju typ raka och då kan det hända att klon spricker eller kläms och gör ont.

kallepudas
1/18/15, 5:23 PM
#2

#0 vad har du för grenar/pinnar i deras bur? 

Det brukar vara på det viset att många har för dåliga grenar i burarna som då inte nöter ner klorna på ett naturligt sätt.

Finns ju en defekt som vissa undulater har så att klorna växer på okontrollerat men det är ju inte jättevanligt.

uz00x
1/18/15, 6:05 PM
#3

Funkar utmärk med en vanlig nageltång tycker jag :)

och inga problem att greppa tag i dem, men bli inte rörd när de bitter i dig, låtsas inte om det, efteråt kommer de kanske inte vara så glada, men mina förlåter mig alltid några minuter senare xd

JohannaN
1/18/15, 7:25 PM
#4

klo-tång som finns att köpa på undulatshoppen är den bästa att ha, när man klipper dom kan man ta en handduk eller hushållspapper att hålla dom i så slipper man bli biten🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

zhilliish
1/18/15, 8:02 PM
#5

Tack för alla svar :)

Kallepudas, oj det visste jag inte. Får hoppas att mina fåglar inte har den defekten. Jag har grenar från ett rönnträd.

Fenix_Chicci
1/18/15, 8:25 PM
#6

Grenar i olika tjocklekar är det absolut bästa  och att de har mycket att röra sig på. Jag har grenar både i buren samt har bytt ut gardinstången mot grova grenar och har även en tjock gren i taket. Har inte klippt på mina på över 1 år. 

Men de få gånger jag klippt har jag gjort det på kvällen, tagit in dem i buren, släckt ner och lugnt tagit in handen i buren och greppat undulaten över ryggen med ett fast grepp. Om du sträcker hela handen runt fågeln utan att nudda vid dem så vet inte fågeln att du är där om du har tillräckligt mörkt. Då när du vet att du kommer få en bra grepp så slut handen snabbt, när du håller så så håller du även för vingarna och då kan fågeln inte ta sig därifrån. 
 Sen har jag tagit it fågeln i ljuset där jag redan gjort iordning med nagelklippare och tagit grepp om fågel med två händer så att bara fötterna sticker ut. Upplever att de blir lugnare om de får ha huvudet i en kupad hand. Sen har någon annan klippt klorna. Viktigt att kolla innan man klipper så man inte klipper i pulpan. 
Vissa undulater ligger bara stilla i handen när man klipper, vissa försöker vrida sig och komma därifrån och vissa bits jävligt hårt, men oavsett så försök att hålla ut. Det är jättesvårt att fånga fågeln igen eftersom den då blivit uppstressad. Vissa virar in fågeln i en tunn handduk för att lugna den, för att den inte ska associera handen med något negativt och för att inte bli biten men jag föredrar att bara har handen. Tycker jag har mer kontroll då. 

Det hände oftast någon gång per år att jag fick klippa på någon undulat förut men sen jag började ha grova grenar i rummet och inte bara  buren har det inte behövts alls.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
zhilliish
1/19/15, 9:59 PM
#7

Tack! Ska försöka fixa grövre grenar till rummet imorn :)

Upp till toppen
Annons: