Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1029 ggr
Decemberfear
1/11/15, 5:10 PM

Hur tama blir era flockar?

Min fråga går främst ut till er som har lite fler fåglar, jag har själv en nätt skara på 5 raringar vilket är mer än jag någonsin haft innan. 

Hur pass tama är era undulater som ni håller i stora flockar?

Själv hade jag två skygga fåglar till en början men upplevde att när jag adopterade fler så blev det en betydligt mer uppsluppen stämning i gruppen, alla vågade ta för sig mer och inspirerades av varandra.
De är inte överdrivet tillgivna, men sätter sig gärna på handen (men helst bara om där finns ngt gott), ibland sitter de på burtaket och lyssnar på mig när jag pratar och så småpratar de tillbaka, vilket är en fantastiskt mysig stund. 

Jag är mest nyfiken att få veta hur tama ni får era fåglar som lever i lite större flockar?

Annons:
JohannaN
1/11/15, 5:15 PM
#1

mina är i tamhet att dom kommer när man har något gott i handen och då kan alla komma samtidigt och då har jag 15 undulater i ett fågelrum på 12 kvm🙂 jag vill inte ha mina tama utan att dom skall få vara precis det dom vill vara i det utrymme dom har och få ett val, så gör jag🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Decemberfear
1/11/15, 5:39 PM
#2

Så härligt med ett eget rum! Och med så många undulater.
Mina får också utrymme att välja själva om de vill eller ej, och det gör de också. 🙂
Jag är den enda som jag själv känner som har undulater, så därför är det intressant för mig att höra hur andra undulatfantaster resonerar. 🙂

Fanny AK
2/23/15, 7:50 PM
#3

Vi har tills idag haft 4 st undulater som är 1,5 år och ca 1 år och de är "halvtama". De flyger lösa i vardagsrummet under dagen och befinner sig oftast i sitt lekträd, men kommer gärna flygande och sätter sig om man har en smörgås i handen, eller om man har en rolig tröja med snören som går att dra i :) Något som är kul är också små "bjällerbollar" - generellt är de bara nyfikna om vi har något att erbjuda - godis, frön, lek eller prassel eller en favoritpinne  - de är inte jättegosiga med oss, det sköter de oftast själva.

Vi kan nog inte hantera dem hur som helst utan protester, men vi har heller aldrig behövt fånga in dem eller hålla fast dem. För att få fåglarna att flyga dit vi vill eller sitta kvar på våra händer när vi flyttar dem använder vi nästan alltid hirs, och det behöver vi ganska sällan göra. De har buren som sitt "sovrum" och flyger själva in och sätter sig när det blir mörkt. Vi hade också två ganska skygga fåglar från början, men med två till blev de första två mer "framåt" och jag upplevde också att flockdynamiken blev annorlunda till det bättre!

Nu har vi skaffat två fåglar till och hoppas att flocken fortsatt kommer vara positiv och nyfiken. Det är ju extra roligt när en liten dunis kommer flygande för att den själv vill det, och då följer oftast de andra efter!

Upp till toppen
Annons: