Annons:
Etikettbilder-filmer
Läst 3099 ggr
LitenEstelle
2015-01-05 20:48

Jerry, Baloo & Obelixs bildtråd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vilken dag jag och min pojkvän haft idag… och vilken dag killarna har haft! 

Obelix och Baloo har sedan i förmiddags fått flyga fritt i vårt undulat-säkrade kök. Efter några timmar vågade sig även Jerry ut ur buren (för första gången!!!) och då blev här liv och rörelse. Killarna vågade inte riktigt närma sig Jerry, och han vågade inte heller, men de visade inga tecken på aggression eller rivalitet - snarare nyfikenhet! 

Gardinstången verkar ha varit Baloo och Obelixs favoritplats för de satte sig där och vilade bredvid varandra medan Jerry flög för första gången. Efter ett antal försök som resulterade i kraschlandningar på golvet (han skadade sig inte) lyfte jag upp honom till den nya buren och lät honom gå in i den medan de stora killarna fortfarande satt och vilade. 

Jerry trivdes som fisken i vattnet i den nya buren och för en halvtimme sedan lyckades vi locka in Baloo och Obelix också. 
Deras första möte (utan galler mellan) gick lika bra som det där de hade galler mellan, och nu sitter alla tre ihop och vilar. Obelix och Jerry fann varandra nästan direkt. Baloo är lite mer på sin vakt, samtidigt som Jerry är vääääldigt nyfiken och framåt och gärna går nära. Men efter nästan ett år i ensamhet har Jerry kanske glömt bort lite hur man ska bete sig runt andra fåglar.. förhoppningsvis kan han lära sig det av sina "storebröder"! 

Jag märker redan så himla stor skillnad på Jerry då, och Jerry nu. Det är precis som att han har börjat lära sig hur man är en fågel.. Han vågar testa nya grönsaker, han klättrar runt och han pratar mer. Framför allt har han lärt sig hur skönt det faktiskt är att gnida huvudet mot grenar och mot gallret 😉 Jag tycker mig redan se hur hans fjädrar ser mycket finare och friskare ut.

(e.s.) 

Annons:
zhilliish
2015-01-05 23:16
#1

Åh vilka fina fåglar! :)

LitenEstelle
2015-01-06 00:11
#2

Hihi tack! Är så glad över dem, de är verkligen ett fantastiskt sällskap och tillskott i familjen 😍

(e.s.) 

JohannaN
2015-01-06 10:04
#3

dom är jätte fina dom små liven🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Maluun
2015-01-06 14:58
#4

Jag blir så himla glad av att höra att Obelix och Baloo fått det så bra och att de kunnat hjälpa Jerry att få bli en glad fågel igen! Trots att det är sorgligt tomt och tyst här hemma känner jag mig trygg och glad i att mina små pojkar fått en perfekt ny familj där de kan få leva sina fågelliv vidare! :) Jag följer ert äventyr med spänning :) klappa pipisarna från mig :)

LitenEstelle
2015-01-07 19:10
#5

Baloo och Obelix har blivit riktigt hemmastadda här hos oss! Jerry avgudar dem båda och följer efter dem i buren för att slippa vara ensam - dock vågar han sig inte riktigt ut ur buren nu igen, men han är väldigt nyfiken så vi tror att det släpper snart! :)

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-01-07 19:12
#6
Annons:
LitenEstelle
2015-01-07 19:21
#7

Liten film på Baloo & Obelix :)

(e.s.) 

Maluun
2015-01-07 19:55
#8

Jag kunde inte se filmen.. Ska man öppna den i något särskilt program? Eller det måste vara från datorn kanske, jag klickar på mobilen nu..?

LitenEstelle
2015-01-07 20:03
#9

Jag tror att det måste vara från datorn :)

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-01-08 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

Vi hjälpte Jerry lite på traven, igår kväll, och satte honom på burens tak. Efter ett tag var han också med och flög! 
Under natten åkte de in i buren men imorse fick de komma ut igen och Jerry har redan blivit en mycket bättre flygare. Nu flyger han inte längre in i väggar och tak, och han kraschlandar inte heller 🙂

(e.s.) 

Maluun
2015-01-08 23:15
#11

Åh vad härligt och vilka fina bilder!! En riktig trio det där :D får koppla upp mig på datorn imon och försöka med filmen igen :) Sussa gott pippisar :*

LitenEstelle
2015-01-09 23:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Idag har Obelix varit riktigt närgången! Han har suttit på mitt huvud en stund, samt suttit i min hand och ätit basilika tillsammans med Baloo. 

Efter att ha duschat alla tre killar med sprayflaskan blev både Baloo och Obelix väldigt myssugna. Hann ta två bilder på Obelix och min pojkvän innan han (Obelix alltså 😉) och Baloo flög upp i gardinstången. 

Jerry är fortfarande lite feg, men han gör framsteg och de stora killarna uppmuntrar honom genom att ropa och försöka visa vägen. Det är så fint att se!

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-01-10 00:12
#13

Just det!
Här om dagen klippte vi lite på Obelix klor också, då de vuxit sig väldigt långa. Det gick bra men tog lite tid då det var första gången vi gjorde det.. så vi fick till slut avbryta för Obelix skull.
Att han nu frivilligt hoppar upp i våra händer och på mitt huvud osv. känns som ett bra tecken, och vi kommer vänta i någon dag till innan vi klipper vidare på de klorna som vi inte hann med! :)

(e.s.) 

Annons:
Maluun
2015-01-10 10:32
#14

Wiiie vad glad jag blir!!! :) ett par gånger har jag lyckats "lura" Obelix vid kloklippningen: ha honom på långfingret och håll en stor (tjock) hirshkolv mellan tummen och pekfingret. När han glatt mumsar på kan man försiktigt ta och klippa klorna med hirshkolven som täckmantel för klotången. Krävs nog lite träning men lär man honom att tången kan vara där under och att man tittar lite närmre på honom så kan det nog vara bättre än att fånga honom. Jag lyckades med det ett par gånger när han var liten och väldigt glad i hirshkolven, men sen upptäckte han tången och då gick det inte längre… Lycka till :)

kallepudas
2015-01-10 18:54
#15

Mycket fina undulater & fina bilder🙂

Ett litet tips om man behöver klippa klor är att skaffa lite grövre grenar som då sliter ner klorna på ett naturligt sätt.

LitenEstelle
2015-01-10 22:12
#16

#14 Tack, det ska jag prova imorgon! :) 

#15 Tack! Och tack får tipset också! Det är väldigt stormigt här nere i Skåne just nu, så det blir kanske till att gå ut och plocka grenar imorgon då 🙂

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-01-10 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

För några dagar sedan planterade jag lite frön från Undulatshopens Favorit Mix och det har redan börjat titta upp lite skott! 😃

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-01-11 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Idag var pojkvännens lillebror på besök! Han var helt frälst i de små 😍

(e.s.) 

JohannaN
2015-01-11 17:20
#19

vem skulle inte vara frälst i så fjuniga dun som äter ur handen och allt😉🙂 så roligt👍

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Decemberfear
2015-01-11 17:22
#20

Vilka charmtroll! ❤️

Annons:
LitenEstelle
2015-01-12 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Stormen Egon gav oss (förutom ett fönster mindre i stora rummet) en finfin gren som vi hängde upp i killarnas fönster!

(e.s.) 

JohannaN
2015-01-12 20:26
#22

oj, oj då😮 kom det in grenar genom fönstret hos er😮 inte roligt för er men desto mer komiskt att ni tog tillvara på en gren till fönstret till fåglarna😂 tänk att grenar kommer in bara så där av sig själv👍😃

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

LitenEstelle
2015-01-13 16:42
#23

#22 Det hade varit lite komiskt om det var så, ja! 😂 Rutan hade en liten spricka i ena hörnet sedan innan så den gick sönder av vinden. Grenen gick vi ut och plockade utomhus 🙂 Nu har vi ett nytt, helt fönster iallafall!

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-01-15 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Igår hände det äntligen! Jerry gick/flög ut och in i buren helt på egen hand!
Vi är så stolta över både honom och över Baloo och Obelix som har gjort ett jättebra jobb med att peppa, ropa och visa hur man gör. 

Alla tre var ute och flög fritt i köket större delen av dagen igår. Just nu sitter de och snackar inne i buren, men Obelix verkar lite sugen på att gå ut och då lär Jerry och Baloo också följa med.. 🙂

(e.s.) 

Maluun
2015-01-15 22:36
#25

Vilka livsnjutare de är ;) ser riktigt gosigt ut där på pinnen :) vad roligt att Jerry äntligen vågade pröva vingarna på egen hand!! Och vilket häftigt fönster grabbarna har (tänker på föregåendebild med grenen), en riktig bushörna!! Precis i deras smak :)

LitenEstelle
2015-01-18 14:11
#26

Emils hår är riktigt roligt 😉

(e.s.) 

JohannaN
2015-01-18 15:14
#27

vilken underbar film och vad roligt att se att dom har så roligt ihop🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
Decemberfear
2015-01-18 23:13
#28

Så mysigt ni har det! Det är verkligen kul att få följa hur det går för er lilla familj 🙂

Maluun
2015-01-22 22:18
#29

Nu fick även jag ordning på tekniken;) vilka mysiga filmer du lagt ut :) hårpyssel är stenkul! :p

LitenEstelle
2015-01-27 21:31
#30

Har inte blivit så mycket fotande sista tiden - men pojkarna har det bra! 
Just nu är det ruggning på gång för Obelix och Baloo, så de har fått hårdkokt ägg blandat i sina frön.. de var lite tveksamma till en början men efter att Jerry hade provsmakat vågade även de också äta 😉

Grenen som jag hade hängt i fönstret har numera flyttat in i buren (för utanför buren var den inte så populär) och jag tror att den kommer göra nytta för deras klor, jag tycker mig redan se lite skillnad på Obelixs klor! 

Killarna  dag börjar alltid med att de får nytt vatten, ny mat och färska grönsaker. Sen låter vi buren stå öppen fram tills klockan 9-10 på kvällen då de nattas. Fram tills dess får de flyta in och ut ur buren hur de vill 🙂

(e.s.) 

Mattematisktisk
2015-02-09 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Fiance'e

Mattematisktisk
2015-02-09 09:47
#32

Någon som vet om jag Fiance'e är hane el.hona ljusvinge el.skuggvinge !tack på förhand

LitenEstelle
2015-02-09 13:54
#33

Fångade herrarna på film i fredags! Tycker att det är så gulligt när Jerry snubblar där i början, haha 😂

#32 Jag har dålig koll på sånt, tyvärr. Prova att skapa en egen tråd och fråga där! Hen var väldigt fin iallafall 🙂

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-02-11 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Pojkvännen lyckades fånga Obelix på bild mitt i en blinkning! Haha😂

(e.s.) 

Annons:
zhilliish
2015-02-12 19:23
#35

Åh så söt! :)

Maluun
2015-02-23 22:53
#36

Åh så härligt glada och nöjda de ser ut på filmen!!! :) vilken härlig trio de blivit :) har Obelix tillåtit nått kel i nacken än? :)

LitenEstelle
2015-02-24 08:56
#37

#36 Ja, verkligen! Det är kul att de trivs så bra tillsammans 🙂 
Nej, än har det inte blivit något kel i nacken.. Vi misstänker att han blev lite rädd den där gången då vi fick hålla i honom då vi klippte klorna. Men vi har händerna inne i buren dagligen och Baloo kommer självmant och hoppar upp på oss nu, Jerry är nyfiken men vågar inte riktigt än och Obelix har hoppat upp någon gång ifall man haft något gott i handen att äta!
Vi tar det i Obelix takt, men det känns ändå som att det går framåt 🙂

(e.s.) 

Maluun
2015-03-15 13:47
#38

Ja det får ju klart ta den tid det tar :) Snart slår det knopp på björkarna, testa klippa in en gren precis när grenarna fått knoppar. Baloo och Obelix brukade älska tugga på grenarna och knopparna! Brukade ha bark i hela vardagsrummet ;) Drömde om dem inatt och tyckte jag hörde deras flaxande i vardagsrummet ;) upptäckte att det var hunden som snusade i korgen ;-) haha lite lätt förvirrad jag kände mig ;) ge flaxisarna ett basilikablad från mig :)

LitenEstelle
2015-04-14 12:01
#39

Har haft mycket att göra sista tiden, så det har inte blivit så mycket fotande eller filmande! Men vi gör framsteg hela tiden 👍

Imorse hade vi dock tid till en riktig långfrukost med massa mys och snackande! Lyckades fånga min pojkvän och Obelix på film (med de andra sötnäbbarna i bakgrunden).

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-04-14 12:06
#40

Innan jag började filma så landade Jerry nästan på Emils hand bredvid Obelix. Idag är Jerry den enda som ännu inte vågat sig upp i/på våra händer frivilligt - men det kommer nog så småningom! 🙂

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-04-16 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Fick till en häftig bild imorse!

(e.s.) 

Annons:
LitenEstelle
2015-04-17 10:10
#42

Hittade Obelix softspot 😉

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-04-27 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Obelix upptäckte idag hur kul det var att sitta på mobilen, och det sabbade min plan på att ta en bild på mig, Emil och lilla Obelix! Så vi fick hämta en till telefon för att lösa det, och resultatet blev ju minst sagt väldigt gulligt 😃

För övrigt så är Obelix superduktig - vissa dagar (när han är på humör) så räcker det att man sträcker ut pekfingret och säger "Kom Obelix!" för att han ska flyga till oss! Så häftigt!

(e.s.) 

LitenEstelle
2015-05-06 21:56
#44

Nu under kvällen har jag plockat en massa maskrosblad, klöver, kirskål och lite grenar och blad från en svartvinbärsbuske. Imorgon bitti blir det lyxfrukost för dunen! 😃

(e.s.) 

Maluun
2015-05-14 09:03
#45

Haha vilken kul bild!! Vad roligt att höra att han blivit så tam! :) känns som att jag hittade ett perfekt hem till mina små fjun :) och vilken lyxfrukost de fick då! :D

Upp till toppen
Annons: