Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1072 ggr
Decemberfear
2014-11-15 14:44

Argsint flicka, hjälp?!

Hej! Jag håller på att handtämja mina undulater. Det har varit en långdragen process men det går åt rätt håll. Eller så trodde jag. Ibland har jag hirs i handen när den är i buren och ibland inte, för att de ska lära känna mig och veta att handen inte är dum. Men den senaste tiden har min ena hona, Doris, börjat attackera min hand och bita i den mycket. Så hårt att det ibland går hål och börjar blöda på min hand. Är det någon som har tips på hur jag ska fortsättagå tillväga, eller om någon har några teorier kring varför hon blivit så våldsamt argsint? Det har som sagt funkat fint tidigare. Vad kan det bero på? Och hur ska kag fortsätta min handtämjning med de små dunen? (De andra tre, två pojkar och en flicka, är hur snälla som helst) Tacksam för all hjälp jag kan få!

Annons:
Jonte95
2014-11-15 16:03
#1

Min hona, har bara en hona och en hane, bits ofta. Jag har inte ont av det så länge hon inte biter för hårt. Men när hon biter för hårt så gör jag bara ett 'tst' ljud och det reagerar de alltid på. Då kollar hon på mig en kort stund och sedan fortsätter hon att bitas fast lösare, eller så bits hon lika hårt så får jag göra ljudet tst igen framtills hon lugnar ner sig, eller så händer det att hon istället väljer att hoppa av handen. Anledningen till att ett tst ljud får dem att reagera är för att det liknar deras varningsljud som de använder vid fara. Åtminstone vad jag har hört andra säga. Det funkar i alla fall. :)

JohannaN
2014-11-15 16:36
#2

 Decemberfear Ibland kan det vara som så att en del undulater inte vill ha med människor att göra om det inte är på deras villkor🙂 dom är alla individer och är olika i sättet att vara på, en del mer bestämda, andra mer lugna och försynta, någon mer nyfiken och äventyrslysten och någon som är mer tillbakadragen och rädd🙂 och precis som för oss människor så har också fåglar en svär runt sig där dom är mer eller mindre mottagliga för våran beröring eller tämjande🙂 
en hona som som bits kan vara av nyfikenhet, av irritation, av bus eller av rent djävulskap och dom snappar upp saker väldigt lätt.
Men på din hona kan det vara som så att hon helt enkelt vill att det skall vara på sina villkor och då kan du jobba mer med den andra fågeln så kommer honans nyfikenhet att ta över efter hand för den andra fågeln gör något som hon inte får vara med på🙂 Har själv en hane som avskydde händer och att jag kom nära men när jag lät honom göra det på sina villkor så har han idag slutat med sitt bitande och kommer till mig fast som sagt det är på hans villkor😉

Jonte95 Ditt Tst-ljud kan hehe…..trigga henne att busa lite extra och då också bita lite extra då hon kan förknippa ljudet med en form av lek från din sida🙂 så det finns många anledningar som sagt var

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Jonte95
2014-11-15 16:55
#3

Gör ett lugnt Tst-ljud inte susen så brukar jag göra ett tretal högljuda Tst-ljud i följd av varandra. Fast det är då som hon brukar gå så långt som att stirra på mig en stund och sedan istället hoppa av min hand haha xD

Jonte95
2014-11-15 17:08
#4

Hon, Vivvi, har aldrig bitit så jag fått sår som blöder däremot med tiden nu när hennes näbb har växt och fått en skarpare spets så behöver hon inte ta i lika mycket för att det ska göra ont. Sedan har det hänt att Vivvi bitit upp lite skinn. Blir hon för jobbig så flyttar jag bara handen till en pinne så att hon måste gå av handen och ställa sig på den.

Decemberfear
2014-11-15 18:39
#5

Ok, lite hederligt tålamod helt enkelt :) Hon är lite bitsk generellt, inte gentemot vår andra hona men desto mer mot hanarna som hon hackar efter en del.

Upp till toppen
Annons: