Annons:
Etikettmiljöberikning
Läst 2272 ggr
zhilliish
10/25/14, 10:44 AM

Rädda när de är ute

Hej! Jag har 2 undulater som jag hat haft sedan ca 2 månader tillbaka. Jag försöker att få ut dem varje dag men de blir rädda så fort jag drar handen nära ingången, då flyger de tillbaka till sin pinne. De har varit ute tidigare då jag lämnade burdörren öppen för att de skulle flyga ut, men då blev de rädda och de såg ut som att de panik flög. Så då fick jag ta in dem igen… Hur ska jag göra för att de inte ska bli rädda? Jag vet att de behöver minst 1 timmes flygtur varje dag.

Annons:
JohannaN
10/25/14, 9:17 PM
#1

hum, mitt tips är att låta dom komma ut när dom känner att dom känner sig redo, men att ta ut dom det kan du också göra. Gör dom detta varje gång eller bara vid första gången dom provade att få flyga fritt ute i rummet??

tänk på att dra för persienner den första tiden dom är ute och flyger så inga olyckor sker, där efter kan du vrida dom så dom ser ut som galler i fönstren🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

zhilliish
10/25/14, 10:58 PM
#2

Nu hinner dem nästan aldrig flyga fritt i rummet, utan varje gång jag tar ut dem så flyger dem in igen :/

Jonte95
10/27/14, 2:30 PM
#3

Jag började släppa ut mina undulater först när de var handtama. I början ville de bara landa på burtaket och vad jag gjorde var att placera mat på de ställena som jag ville att de ska känna sig trygga att vara på och om det tog tid för dem att försöka landa på platsen så försökte jag visa dem den genom att få dem på mitt finger och sedan släppa av dem på platsen. Sedan ibland när jag ska göra rent buren så har jag valt att släppa ut dem och ta ut buren från rummet. Då var de tvungna att landa på ställen som de inte landat på tidigare och när de väl gjort det och märkte att det inte var så farligt så kände de genast bekväma med att lända på dessa ställen annars också. Dock så är de helst fortfarande på buren så jag har modifierat den så att buren har en undervåning och en öppen övervåning. Låter numera buren vara öppen i stort sätt dygnet runt.

Jonte95
10/27/14, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en bild på min bur.

Decemberfear
11/12/14, 12:28 AM
#5

Hm. Kan det inte vara så att de är ängsliga i början innan de hunnit orientera sig? Jag brukar låta burdörren till våra undulater stå öppen så får de chansen att själva leta sig ut. Första gångerna får man nog räkna med lite panikflyg eftersom det är nytt men det brukar bli bättre när de fått chans att vänja sig. Man kan också anordna något klätterträd eller dylikt åt dem utanför buren så att de kan hålla sig sysselsatta. Finns många fina tips under samma kategori som den här tråden är i. Hoppas det går bra för dig och undulaterna! :)

zhilliish
11/17/14, 5:24 PM
#6

Tack för all tips :) Nu känner de sig äntligen lite bekvämare när de är ute

Annons:
Upp till toppen
Annons: