Annons:
Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 1705 ggr
LTTBB
2014-09-25 13:15

Pickar på en fågel

Hej! Jag har har 2 undulater och köpt en tredje men det funkar inte. Dom två gamla pickar honom i huvudet. Jag tog ut en av dom äldre och satte i egen bur och det går bra, provade att sätta in honom igen men dom börjar picka på honom direkt så nu har jag en i en bur och två i en. Alla tre är hanar. Vad ska jag göra? Kommer dom att sluta när jag köper en fjärde eller är det ett beteende dom kommer att fortsätta med? Ja, det är väl svårt att svara på  men är risken mindre att dom pickar på honom när en fjärde fågel kommer eller finns risken att jag kommer att behöva två burar? Nån med idé eller kunskap?

Annons:
kallepudas
2014-09-25 19:46
#1

Är ju alltid lite knepigt med just 3 fåglar…en fjärde misstänker jag rättar till balansen fåglarna imellan. 

Jag har aldrig haft detta problem men jag har ju alltid haft honor & hanar i ganska bra blandning & rätt många så även när några blir ovänner så blir det inte sådan där mobbing som dina verkar köra med. Skulle nog skaffa en kompis till den mobbade & sedan efter ett tag släppa ihop dom alla & bästa sättet är ju att låta dessa fyra träffas utanför burarna då det finns yta att sticka undan på & inga revir finns….samtidigt möblerar man om i buren dom fyra ska bo i & då är det nytt för alla då dom ska in i den……så skulle jag gjort.

Irrevirr
2014-09-29 13:41
#2

Håller med #1. Ja har heller aldrig haft det problemet men har då alltid haft minst fyra fåglar ihop. Tre är ett väldigt dåligt antal. Det händer sällan att det fungerar eftersom en i princip alltid hamnar utanför.

epingle
2014-09-29 13:45
#3

För mig har det funkat att ha ojämnt antal, blev aldrig något bråk  (de var alla hannar). Nu när jag har jämnt antal så märker jag dock att de gärna sitter två och två och umgås. 🙂

kallepudas
2014-09-29 17:21
#4

#3 Fast det är ju inte det ojämna antalet i sig  som är problemet…….med bara tre fåglar så är det ju ett problem med just det ojämna antalet men sedan om dom är 5,7,911,13,15 osv……så blir ingen mobbad.

epingle
2014-09-29 18:19
#5

Hade tre fåglar en längre tid utan problem. Beror nog på vilka individer man har.

Irrevirr
2014-09-29 19:12
#6

Precis som #4 skriver är det inte det ojämna antalet som är problemet utan just det antalet. Däremot finns det självklart undantag och det var därför jag skrev att det sällan händer att det fungerar bra med tre fåglar. Självklart kan nån fågel bli utmobbad även i större flockar. Det hände en undulatunge jag sålde till en vän. Han fick ett nytt hem med andra kompisar och mår väldigt bra där. 

Frågan var ju just om beteendet kommer att sluta med en fjärde fågel, vilket det mycket väl kan göra. Det finns alltid en risk att fåglarna av någon anledning kommer att fortsätta bråka med just denna men med fyra fåglar minskar risken väsentligt. 

Jag tycker det är värt att skaffa en fjärde fågel och prova sätta ihop alla tillsammans. Skulle det inte fungera så har åtminstone den ensamma fågeln en kompis i sin egen bur.

Annons:
epingle
2014-09-29 19:41
#7

Gör't!

LTTBB
2014-09-30 08:36
#8

Hej! Ja, jag ska köpa en till så får vi se om jag blir tvungen att skaffa två burar eller om det fungerar. Det är lite konstigt för nu har jag bytt ut dom lite då och då för att inte en ska behöva sitta ensam hela tiden och då funkar det med varje av dom så det måste bli nått när alla tre just kommer in. Hoppas det funkar med fyra i samma bur. Jag får väl ta problemet efter jag skaffat en till om det kvarstår. Tack för svaren tillsvidare.

kallepudas
2014-09-30 11:05
#9

#8 Det låter vettigt tycker jag.

Irrevirr
2014-09-30 11:16
#10

#8 Det låter super!

Upp till toppen
Annons: