Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2172 ggr
Robeloto
2014-09-17 01:09

blind undulat igen :-( hjälp

För knappt 1 månad sedan införskaffade jag mig 2 nya undulater. En hona och en hane. Nu har jag märkt att honan Koko inte ser längre. Antar hon fått en hjörnblldning eller nåt. Min förra undulat blev också blind men fick tillbaka synen varje gång efter en stund. Samma år så dog han. Koko verkar inte få tillbaka synen. Hanen Krubbe är orolig över Kokos beteende. De älskar varandra verkligen. Tänker bara på hur mkt Krubbe kommer få lida om KoKoko dör. Känns som att nör jag vaknar imorrn är hon död. Vet inte vad jag ska göra. Har inte råd heller att köpa en ny vän. Finns det ingen garanti på djur? 1 mån efter köp och så händer det här. Har verkligen inte misskött dem :'(

Annons:
Robeloto
2014-09-17 01:11
#1

Skriver från mobil så blev lite diverse stavfel. Stora fingrar

Tarotstollan
2014-09-17 01:30
#2

Har läst igenom dina inlägg lite snabbt.
Har ni teflonpannor hemma hos er?
De avger nämligen giftiga gaser som är dödliga för alla sorters burfåglar. 
Säger inte att det är så, funderar bara!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MontEverest
2014-09-17 11:04
#3

kanske ngn förgiftning? läst att metallförgiftning kan leda till att fågeln kan verka blind? kanske burgallret eller annat i buren eller utanför kanske blivit gnagt på?

MontEverest
2014-09-17 11:06
#4

just bly verkar påverka så den ser ut som att den är blind…

Robeloto
2014-09-17 12:10
#5

Jag har inga teflonpannor här. Koko har fått tillbaka synen igen. Visar exakt samma symptom som på min förra fågel.  Hon kommer alltså dö snart isf. Rädd att Krubbe kommer dö av depression när hon går bort.

Jag hoppas verkligen att det är något annat. Vet inte vad jag ska göra riktigt. Om hon nu kommer dö snart. Är det bättre man tar bort henne så inte hanen Krubbe fäster sig vid henne för mycket? Det känns fel dock, men någonting måste man kunna göra när man vet vad som kommer att hända. :(

MontEverest
2014-09-17 17:58
#6

åk till veterinären och se vad som hänt med fågeln…förgiftning kan ju kanske gå att göra nått åt…

Annons:
Robeloto
2019-04-08 23:34
#7

Kanske ska uppdatera med att Koko hade en tumör i magen och som började växa rejält år 2017. Koko gick bort hösten 2017 genom avlivning hos veterinär.

Krubbe  som nu är 5 år, har mått bra tills idag då han helt slutat kvittra och ser allmänt hängig ut. Ser annars rätt frisk ut i sin fjäderskrud, men nu på kvällen har han blivit hängigare och börjat bajsa löst.

Imorgon blir det veterinär och är inställd på vad som kommer att ske. Kommer nog aldrig mer skaffa en fågel efter det här. Detta är alldeles för smärtsamt. Att bara veta att han förmodligen har ont nu i sin lilla kropp, men måste vänta tills imorgon är så fel. Vill inte att han ska lida. Älskar honom så så mycket!

Robeloto
2019-04-09 02:59
#8

Nu är även Krubbe död. Låg bredvid honom de sista minuterna och han såg verkligen ut att lida. Skakade till ordentligt innan han tog de sista djupa andetagen och dog. Det är så orättvist att undulater ska behöva dö på det här sättet och inte på ett naturligt sätt!

Aquila-e
2019-04-17 19:04
#9

Så tragiskt 😕 Jag är ledsen att du förlorat dina fåglar till sjukdom på de sätten. Ja det gör så ont när dem går bort. Du  gav dem  ändå  ett kärleksfullt hem och bra liv!   Mina kondoleanser😕

Upp till toppen
Annons: