Annons:
Etiketthäckning
Läst 3497 ggr
Tarotstollan
8/11/14, 2:42 AM

Hur gör man?

Det är över 25 år sedan jag sist hade undulatungar och nu har jag blivit sugen på att göra ett försök med en häckning.
Jag har en hona som är 1½ - 2 år gammal och 4 st. stiliga killar vars ålder jag inte vet då de flesta är omplaceringsfåglar. Hon gillar alla killarna men har inte valt någon som hon håller ihop med. Det finns en hane som uppvaktar henne mer än de andra killarna men hon verkar inte bry sig mer om honom än de andra.

Frågorna är nu: Skall jag plocka ut henne och hanen som uppvaktar henne mera och sätta dem i egen bur med holk?
Eller skall jag sätta in holken i den buren de bor i och se om hon väljer honom eller någon av de andra hanarna och sen flytta över dem i egen bur med holken?
Eller sätta in holken i den buren de bor i och låta dem vara kvar i den buren under hela förhoppningsvis häckningen och då tillsammans med de andra 3 killarna?
Eller något annat sätt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[skorped]
8/11/14, 7:37 AM
#1

Det är upp till dig om du plockar bort det paret och sätter det i häck.

du ska inte sätta en holk med dina tre hanar och häckningsparet du ska sätta häckningsparet i en egen bur

JohannaN
8/11/14, 7:32 PM
#2

Att häcka sina undulater är ett väldigt stort ansvar och man bör tänka efter noga innan man sätter sitt par i häck då häckning inte alltid är en dans på rosor🙂 Det är viktigt att man granskar undulaterna som ska få häcka noga. De får inte vara sjuka eller svaga, de måste ha goda egenskaper man vill föra vidare och de måste leva under hälsosamma förhållanden samt att man också är beredd på det ansvar det ger så man bör tänka efter noga🙂 man sätter ihop enbart paret i egen bur och ger dom en bra kost med alla komponenter som dom behöver en del lite mer.

Ett undulatpar är redo när dom blivit ordentligt uppmatade med proteinrik mat så som äggfoder, kokt mosat ägg, kokt ris, blötlagda och groddade frön av olika sort så som man kan grodda i olika stadier för att efterlikna det naturliga. även att blötlägga fröna och ge är viktigt. Det är även viktigt att ge extra vitaminer, särskilt av b-vitaminer och extra med kalk på maten och fri tillgång på kalk men också ge en varierad kost av både örter, grönsaker och bär🙂 Ha också i åtanke att mycket kan gå fel så som värpnöd mm. och man bör vara ordentligt påläst innan man börjar häcka dom samt att det kan bli många ungar och vad man gör sedan och om man inte vill behålla dom, har man då fina hem åt dom??🙂

Lite från mig🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Tarotstollan
8/11/14, 7:46 PM
#3

Tack för svar.  De får ju blandade nyttigheter i vanliga fall men jag håller på och matar lite extra nu, fast de verkar inte vara så intresserade men det finns ju där om de vill ha det.
Har tänkt att behålla alla ungarna själv ( om det blir några).

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kallepudas
8/14/14, 6:48 AM
#4

Efter uppmatningen då fåglarna ska få sin holk så gäller det att se till att buren har ordentliga pinnar/grenar…….större & grövre pinnar/grenar är att föredra då honan lättare kan hålla sig fast vid parningen detta är en viktig detalj i häckningen. Jag använde mig utav vanligt sågspån som holkmaterial men honan kommer att slänga ut det mesta av det när hon gör i ordning holken men på det viset ser man ju också att dom förbereder sig. Brukar inte ta så lång tid innan det första  ägget är lagt. 

Det kommer inte spela någon roll vilken utav hanarna du sätter ihop med honan…..dom väljer nämligen inte en  partner som det ibland pratas om…när honan är redo att para sig vilket hon blir med holkproceduren & uppmatningen så parar hon sig med vilken hane som helst.

MontEverest
8/14/14, 10:49 AM
#5

Fast mina undulater verkar ha valt varandra. Jag hade två hanar som jag skaffade en hona till och hon valde att bilda par med den ena hanen (dock hade jag ingen holk) sedan skaffade jag ännu en till hona och hon bildade par med den hanen som ej hade ngn partner så där hade hon väl inget val…

Fast som du säger så kanske en hona som sitter med en hane plus en holk automatiskt tar den som finns tillgänglig pga. den starka driften att få ungar?

kallepudas
8/14/14, 6:05 PM
#6

#5 När det gäller häckningen så har deras personliga band inte någon inverkan på det hela…..vill man häcka en hane & en hona så gör man det…….det har inget med deras vilja att göra. Finns dom som häckar/häckat i voljär där det finns massor med par…det som kan ske då är att hanarna flyger & parar sig med andra honor precis så gör dessa i det vilda.

Annons:
Tarotstollan
8/14/14, 8:28 PM
#7

#4. Ja det där med sågspån kommer jag ihåg, de honorna jag hade då sparkade ut alltihopa och ville bara ha ett tomt holkgolv. De har redan olika grenstorlekar i buren.

#5. Det med hanarna var intressant, då kan jag sätta henne med den hanen jag vill och inte den som mest uppvaktar henne.

Funderar på det här med häckningsperioder, är det någon bra tid att få henne i häck nu, eller spelar det ingen roll?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kallepudas
8/15/14, 6:42 AM
#8

#7 Precis…du kan välja den hane du vill även om den andre uppvaktar honan mer.

Det där med häckningsperioder har jag lite dålig koll på……på den tiden jag höll på så hade jag kullar mitt i vintern & höst och sommar….tvivlar på att det ska spela roll eftersom våra fåglar är inomhus där det  är samma klimat hela tiden. 

Uppmatning & sätt ihop paret i egen bur så dom får bo in sig lite…gärna med övriga fåglar i samma rum. Sedan sätta dit holken och det brukar ta allt ifrån någon timma till ett dygn men sedan har mina honor börjat städa holken.

Tarotstollan
8/15/14, 9:00 PM
#9

Tack för alla tips.  Nu blir det ju så att alla fåglarna äter av uppmatningsfodret men gör det något?
Ja, burarna kommer att stå bredvid varandra, annars blir det ett jädra gapande mellan dem om de står i olika rum. Funderar på om jag skulle avskärma burarna med ett skynke emellan. Får se sen, om det händer något först, mellan fåglarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kallepudas
8/15/14, 9:20 PM
#10

#9 Det skadar eller stör inte alls om dom ser andra undulater eller fåglar.

Hoppas du lyckas med din häckning vilket jag tror du gör….följ dessa enkla steg & glöm inte kraftiga pinnar så parningen inte blir för svår för dom…….

Upp till toppen
Annons: